Maigret

kriminalromaner 1

av (forfatter) og Marit Blom (oversetter).

Rotunden 2004 Heftet

Peter fra Latvia: Peter Johanson leder en internasjonal bande. Han er en europeisk vagabond med fleire identiteter, og da politiet blir varslet om at han kommer med toget fra Brussel, står Maigret på jernbanestasjonen og venter på ham. Dette er den første boka om Maigret. Avdøde herr Gallet: Familien til fru Gallet meiner at hun har giftet seg under sin stand. Penger, familie og stolthet er hovedtemaene i romanen. Kjørekaren på Providence: Et kvinnelik blir funnet i en stall og klesdrakten og utseendet ellers sier tydelig at hun ikke hører hjemme i det kanalmiljøet der hun blir funnet. For å finne morderen må Maigret finne ut hvem hun var og hva hun gjorde i stallen.

Politifullmektig Maigret er endelig tilbake! Boka inneholder tre av de tidligste romanene om politifullmektig Maigret fra Kriminalpolitiet i Paris, Peter fra Latvia, Avdøde herr Gallet og Kjørekaren på Providence i ny oversettelse. Romanene som ble utgitt i 1931, tegner genuine bilder fra denne tiden og er fulle av atmosfære, intensitet, humor og menneskelighet. Simenons forfatterskap regnes som betydelig. I forbindelse med feiringen av hundreårsdagen for hans fødsel, ble i 2003 flere av hans verker utgitt i den prestisjefylte franske klassikerserien La Pléiade, bl.a Kjørekaren på Providence. Dette er den første boken i en ny norsk serie som tar sikte på å utgi samtlige Maigret-romaner.

Forlag Rotunden

Utgivelsesår 2004

Serie Maigret

Genre Politi og detektiver Krim Klassisk litteratur

Omtalt sted Frankrike

Følgende 10 forfattere er jeg veldig glad for at jeg lest. Så heldig at den første boken jeg leste var så pass bra at jeg fortsatte å lese det meste ha/un skrevet.

• "Maigret i tåkehavnen ; Maigret og mannen med hareskåret ; Maigret blir rasende" av Georges Simenon
  • "Listerdalemysteriet" av Agatha Christie
  • "Mann i brun dress ; Invitasjon til mord ; Døde spor" av Agatha Christie