Den umulige forbrytelse ; Det tause vitnet

av (forfatter), Gunnar Thommessen (oversetter) og Thor Chr. Borch (oversetter).

Aschehoug 2005 Heftet

Den umulige forbrytelse: Boka inneholder historierene Mord i smuget, Den umulige forbrytelse, Død manns speil og Trekant på Rhodos. Mesterdetektiven Hercule Poirot får bruk for sine detektivegenskaper i alle historiene. Det tause vitnet: Frøken Arundell er gammel og styrtrik. Hun har to nieser og en nevø, alle i desperat pengemangel. De tilbringer påsken hos henne, og frøken Arundell blir utsatt for et merkelig ulykkestilfelle. Hun overlever, og skriver et brev til Hercule Poirot. Men da han åpner brevet, er hun allerede død.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203209109

EAN 9788203209109

Serier Poirots beste Agatha Christie - 2 bøker i én Hercule Poirot

Genre Politi og detektiver Krim

Agatha Christie er krimens dronning. Det beviser hun igjen med denne boken.
Oppbyggingen er litt for sakte for min smak, men som mangeårig fan av Poirot vet jeg at man får tilbake i stort monn på slutten av boken når han oppsummerer saken.
Et annet aspekt ved denne boken er at Christie virkelig viser hvordan man bygger karakterer med gjenkjennelig psykologi. Det er vanskelig å ikke bli bergtatt av karakterene, på godt eller vondt.