Magiske frø

av (forfatter) og Mona Lange (oversetter).

Gyldendal 2006 Innbundet

Denne romanen er fortsettelsen på livshistorien til indiske Willi Chandra fra romanen Et halvt liv. Etter atten år i Afrika har Willi Chandra havnet hos sin søster Sarojini i Berlin, der hun bor med sin tyske ektemann og lager kritiske dokumentarfilmer. Inspirert av søsteren og svogerens revolusjonære og opprørske ideer begynner Willi å lese Gandhi og bestemmer seg for å vende tilbake til India. Der blir han værende i flere år i en geriljagruppe på landsbygda. Han skjønner etter hvert at han må flykte, men havner i indisk fengsel, før han ved hjelp av engelske venner er tilbake i London. Først som 50-åring, og etter et omflakkende liv, nærmer han seg en forståelse av seg selv, og sitt eget.

Magiske frøer fortsettelsen på livshistorien til indiske Willi Chandra fra romanen Et halvt liv. Etter atten år i Afrika har Willi Chandra havnet hos sin søster Sarojini i Berlin, der hun bor med sin tyske ektemann og lager kritiske dokumentarfilmer. Inspirert av søsteren og svogerens revolusjonære og opprørske ideer begynner Willi å lese Gandhi og bestemmer seg for å vende tilbake til India. Der blir han værende i flere år i en geriljagruppe på landsbygda. Han skjønner etterhvert at han må flykte, men havner i indisk fegsel, før han ved hjelp av engelske venner er tilbake i London. Først som 50-åring, og etter et omflakkende liv, nærmer han seg en forståelse av seg selv, og sitt eget. Enda en roman om å være i indre og ytre eksil.En roman preget av Naipauls språklig presise underfundighet, menneskekunnskap og lune humor.OM FORFATTERENSir V(idiadhar) S(urajprasad) Naipaul er født i Trinidad i 1932. Han begynte å skrive mens han bodde i London i 1954, og høsten 2001 ble han tildelt Nobels litteraturpris.TIDLIGERE UTGIVELSERBl.a. Gerilja (1976), Der elva krummer seg (1980), Blant de troende (1981), Ankomsts gåte (1988), Reise i Sørstatene (1990), India (1993) og Golfo Triste (1997) og Bortenfor troen (1999), Et halvt liv (2002).

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205330207

EAN 9788205330207

Omtalt sted London Tyskland India

Menn er aldri mer tåpelige eller absurde enn når de "legger an på" en kvinne.

• "Hinsides helvete" av António Lobo Antunes
  • "Tingenes naturlige orden" av António Lobo Antunes