Månens gudinne

Gyldendal Tiden 1999 Innbundet

Dette er historien om Veleda som kanskje er en av de mektigste kvinneskikkelsene gjennom tidene. Hun levde i siste halvdel av første århundre e. kr. Hun var en berømt seerske med helbredende evner, og ble sett på som et orakel. Hun nøt stor respekt blant alle de galliske og nordgermanske stammene, og hadde så stor makt at keiser Vespasian i år 78 sendte to legioner ene og alene for å fange henne og føre henne til Roma for å få slutt på opprør blant stammene ved Romerrikets nordgrense. Historien om Veleda er en vandring i magi, mystikk og virkelighet, slik livet fortonte seg for de fleste for 2000 år siden.

#11;#11;Jan Deberitz debuterte som forfatter på midten av syttitallet og har siden utgitt flere romaner, novellesamlinger og bildebøker. På 80-tallet skrev han en jernaldertrilogi, og det var under arbeidet med research til denne romansyklusen at Deberitz kom over informasjon om Veleda, som denne ungdomsromanen handler om. Deberitz ble svært fascinert av denne kvinneskikkelsen. Veleda levde i siste halvdel av første århundre e. Kr. og er kanskje en av de mektigste kvinneskikkelsene gjennom tidene. Hun var en berømt seerske med helbredende evner, og ble sett på som et orakel. Veleda nøt stor respekt blant alle de galliske og nordgermanske stammene, og hadde så stor makt at keiser Vespasian i år 78 sendte to legioner ene og alene for å fange henne og føre henne til Roma for å få slutt på opprør blant stammene ved romerrikets nordgrense. Veleda ble senere en av vestalinnene - prestinner i det gamle Roma som til enhver tid holdt den hellige ild brennende på alteret i Vestas tempel. Historien om Veleda er en spennende og stemningsfull vandring i magi, mystikk og virkelighet, slik livet fortonte seg for de fleste for 2000 år siden.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1999