Ludwig Wittgenstein

Gyldendal 2000 Innbundet

Dette er den første norske introduksjonen til Wittgensteins tenkning. Forfatteren undersøker her hva Wittgenstein vil med sin særegne form for filosofi og i bunnen av den finner han et sterkt engasjement for etikk og estetikk. Han tar for seg enkelte temaer, bl.a. forholdet mellom språket og verden og setter også tenkeren inn i en idéhstorisk ramme.

"Filosofi burde man egentlig bare dikte." Hva slags filosof er egentlig Ludwig Wittgenstein? I denne første norske introduksjonen til hans tenkning undersøker Knut Olav Åmås hva Wittgenstein vil med sin særegne tenkning. I bunnen av den finner han et sterkt engasjement for etikk og estetikk, noe Wittgenstein betraktet som de viktigste anliggender i både liv og filosofi. Åmås setter filosofens egne tekster og hans egen stemme i fokus . og spør hvorfor han skriver og tenker som han gjør. Boken gir fascinerende inntrykk av en tenkemåte som ligger nærmere kunst og litteratur enn vitenskap. «Filosofi burde man egentlig bare dikte,» skrev Wittgenstein. På en essayistisk og åpen måte tar Knut Olav Åmås for seg noen hovedtemaer i Wittgensteins filosofi, blant annet forholdet mellom språket og verden. Han setter også tenkeren inn i en idéhistorisk ramme; den kritiske modernismen i Wien rundt forrige århundreskifte.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788205267701

EAN 9788205267701

Serie Ariadne

Omtalt person Ludwig Wittgenstein

• "Tingenes orden - en arkeologisk undersøkelse av vitenskapene om mennesket" av Michel Foucault
  • "Om den norske skrivemåten - eksempler og moteksempler til belysning av nyere norsk retorikk 1975-1980" av Georg Johannesen
  • "Minima moralia - refleksjoner fra det beskadigede livet" av Theodor W. Adorno
  • "Vestens tenkere. Bd. 3 - fra Freud til Baudrillard" av Trond Berg Eriksen
  • "Seksualitetens historie 1 - viljen til viten" av Michel Foucault