Litterær forståelse

innføring i litteraturdidaktikk

Gyldendal akademisk 2010 Heftet

Denne boken gir blant annet svar på hva som er målene for litteraturundervisningen i skolen, hvorfor vi ønsker å gjøre elevene til gode lesere, hvordan elevene kan bygge litterær kompetanse og hva litterær kompetanse er.

Å lese betyr også å forstå teksten, seg selv og verden rundt. I klasserommet kan læreren legge til rette for et fellesskap av lesere som utvikler stadig større litterær forståelse.

- Hva er målene for litteraturundervisningen i skolen? - Hvorfor ønsker vi å gjøre elevene til gode lesere? - Hvordan kan elevene bygge litterær kompetanse? - Hva er litterær kompetanse? Dette er er noen av spørsmålene denne boken gir svar på. Hennig argumenterer for en litteraturdidaktikk som tar vare på den enkelte elevens lystbetonte litterære opplevelse, samtidig som han viser at det å lese også er en sosial handling. Klasserommet byr på unike muligheter som læreren bør ta vare på for å fostre elevenes litterære kunnskaper og ferdigheter og evnen til å kommunisere med andre lesere.Boken er bygget opp i tre deler: Del I dreier seg om det å lese litteratur som fenomen, lesingens verdi og barn og unges leseutvikling. Del II skisserer en litteraturdidaktikk for i dag og i morgen, med vekt på elevene som engasjerte, effektive og bevisste lesere, sosio-kulturelle forhold, leselyst og tekstvalg, utviklingen av teksttyper og medier. Del III presenterer aktuelle tilnærminger til undervisningen, slik som litterære samtaler, forholdet mellom lesing og skriving, bruk av drama osv. Vurdering blir også drøftet.

Forlag Gyldendal akademisk

ISBN13 9788205382657

EAN 9788205382657

[...] det å lese litteratur er viktig fordi det gjør at leseren forstår både seg selv og verden bedre. Det er rett og slett en måte å forstå på. På den ene siden gir litteraturen oss bilder av verden, og ikke minst av mennesker i verden, noe som gjør verden mer begripelig. På den andre siden gir den oss et redskap som hjelper oss til å tenke. Den gir oss språk og en måte å strukturere ting, tanker og hendelser på.

Straks en leser ytrer seg om lesingen sin til andre lesere, oppstår det et nytt fellesskap som gjør den litterære forestillingsverdenen til noe disse leserne har sammen. Akkurat her ligger selve grobunnen for den litterære fagligheten vi som litteraturlærere ønsker å dyrke hos elevene våre.

• "Elevens tekst - et utgangspunkt for skriveopplæring" av Dagrun Skjelbred
  • "Tonje Glimmerdal" av Maria Parr