Linus i svingen

fiskekonkurransen

av (forfatter), Janne Wettre (forfatter), Odd Nordstoga (komponist), Stian Kreher Dalgard (skuespiller), Mia Johanne Lund Fagervoll (skuespiller), Ingrid Alværn (skuespiller), Trym Kaspar Ekhaugen (skuespiller), Ylva Elvevold Randgaard (skuespiller), Ulrikke Hansen Døvigen (skuespiller), Åsleik Engmark (skuespiller) og Stig Henrik Hoff (skuespiller).

Cappelen og NRK 2005 CD

Det er lørdag. Linus og vennene hans, Nure, Akaya og Åsa, kjøper lørdagsgodt på bensinstasjonen til Biggen. Da kommer de på at anda til Åsa, Biceps, også må få lørdagsgodt. Men hva er egentlig lørdagsgodis for ender?

I et jakt- og fiskemagasin finner de bilde av en fugl med en fisk i munnen. Det må være lørdagsgodt for en and som ellers bare spiser loff. Barna bestemmer seg for å skaffe Biceps fisk. De har ingen penger, så de må fiske selv.

Pappen til Linus, Marvin, vil at han og barna skal ha fiskekonkurranse. Marvin og barna fisker om kapp i elva som renner gjennom Svingen. Mens de fisker, faller Nure i vannet. Idet Marvin klarer å redde ham, mister han balansen og faller i vannet selv. Heldigvis er Åsa så sterk at hun klarer å dra Marvin på land. Ingen fikk fisk på fiskestengene, men når Nure vrenger av seg flytevesten, oppdager han at han har fanget en liten fisk i vesten. Barna vinner konkurransen og premien er da at Marvin skal bære alle hjem. Barna griller den lille fiske før de gir den til Biceps, men Biceps vil ikke ha fisk til lørdagsgodt. Han vil ha loff, som ellers.

Linus bor på et lite sted som heter Svingen, sammen med mor, far og lillesøster Klara. Linus er en positiv fyr, full av pågangsmot. Sammen med vennene sine kaster han seg ut i stadig nye eventyr. I bok nr 1er det fiskekonkurranse mellom barna og Marvin, faren til Linus. Linus i Svingen handler om de små, viktige tingene i livet, fortalt med humor og litt ertelyst, og mye varme. Dette er Barna i Bakkebygrenda i 2004.

Skriv og ut og fargelegg tegning

Gå inn på NRK sine sider om Linus.

Forlag Cappelen NRK

Utgivelsesår 2005