Lighthousekeeping

HarperPerennial 2005 Heftet

Som et resultat av et kort og tilfeldig møte mellom en ung kvinne og en strandet sjømann, kommer Silver til verden. Da hennes mor omkommer, bestemmer befolkningen i havnebyen Salts i Skottland at Silver skal bo hos den blinde fyrvokteren Pew. Her lærer hun kunsten å vedlikeholde et fyrtårn, og Pew deler historier om lengsel og rotløshet. Disse historiene blir et kart Silver følger i sitt eget liv. Hun undersøker de mørke rommene som finnes i oss alle, og fyrtårnene som vi stadig søker mot.

Forlag HarperPerennial

Utgivelsesår 2005

Silver er et resultat av et tilfeldig møte mellom sin mor og en strandet sjømann på Skottlands kyst. Da det oppdages at moren er gravid, kastes hun ut av landsbyen Salts og flytter inn i et hus som er skåret inn i en fjellskrent ved kysten. Det forhold at hele huset heller svakt nedover, setter store begrensninger i deres liv.

Da moren i et ubevoktet øyeblikk faller utenfor skrenten og dør, og Silver med ett er foreldreløs, blir det bestemt at hun skal sendes ut til fyrvokteren Pew for å bo sammen med ham. Hun får ha med seg hunden sin DogJim. Pew er blind, og i årenes løp forteller han de mest fantastiske historier om tidligere fyrvoktere og da spesielt Babel Dark.

Dette er en av de mer spesielle bøker jeg har lest i den senere tid. På sett og vis har den et noe surrealistisk preg over seg, hvor fantasi og virkelighet blandes slik at det er vanskelig å si hva som er hva. En morsom og samtidig litt trist bok om å vokse opp som et annerledes og uønsket barn.

Ikke klag over livet, barn. Det er kort nok som det er.

'That's another story yet,' he said, 'and if you tell yourself like a story, it doesn't seem so bad.'

You must never doubt the one you love.

But they might not be telling you the truth.

Never mind that. You tell them the truth.

What do you mean?

You can't be another person's honesty, child, but you can be your own.

So what should I say?

When?

When I love someone?

You should say it.

My mother called me Silver. I was born part precious metal part pirate.

“Tell me a story, Pew.
What kind of story, child?
A story with a happy ending.
There’s no such thing in all the world.
As a happy ending?
As an ending.”
― Jeanette Winterson, Lighthousekeeping

• "Lidenskapen" av Jeanette Winterson
  • "The Ghost Writer - A Well-Tempered Triumph... Marvellously Controlled... Mercilessly Compact" av Philip Roth
  • "Dagbøker i stein" av Carol Shields
  • "Regn over Arlington park" av Rachel Cusk
  • "Montedidio" av Erri De Luca
  • "Togdrømmer" av Denis Johnson
  • "Ikke bare appelsiner" av Jeanette Winterson
  • "Mesteren - roman" av Colm Tóibín
  • ""The Yellow Wallpaper (Dover Thrift)" av Charlotte Perkins Gilman
  • "A Midsummer Night's Dream (New Cambridge Shakespeare) (The New Cambridge Shakespeare)" av William Shakespeare
  • "Noe å si deg" av Hanif Kureishi
  • "Gråt mitt elskede land!" av Alan Paton