Leksjoner i gresk

av (forfatter) og Jarne Byhre (oversetter).

Pax 2023 Innbundet

I et klasserom i Seoul ser en ung kvinne på læreren som skriver på tavlen. Hun prøver å snakke, men det kommer ingen ord. Læreren dras mot den tause kvinnen, for selv er han i ferd med å miste synet dag for dag.

Snart oppdager de at en dypere smerte binder dem sammen. Den unge kvinnen har i løpet av få måneder mistet både moren og foreldreretten til sin ni år gamle sønn, mens det som plager læreren er smerten ved å vokse opp mellom Korea og Tyskland, det å bli revet mellom to ulike kulturer og språk, og frykten for å miste selvstendigheten.

Leksjoner i gresk forteller historien om to vanlige mennesker uventet brakt sammen - det falmende lyset hos en mann som mister synet, møter stillheten til en kvinne som mister stemmen. Sakte oppdager de en dyp følelse av fellesskap, mens de beveger seg fra mørke til lys, fra stillhet til pust og uttrykk.

Dette er historien om et usannsynlig bånd og samtidig en øm kjærlighetserklæring til menneskelig intimitet og samhørighet - en roman som vekker sansene, og som levende maner frem essensen av hva det vil si å være i live.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2023

Omtalt sted Sør-Korea

• "Kvinnen som samlet verden - roman" av Eva Tind
  • "Jeg er venn med steinene mest fordi de ikke snakker sånn jeg snakker - festskrift til Pedro Carmona-Alvarez 50 år!" av Pedro Carmona-Alvarez
  • "Dette er ikke farvel" av Kang Han
  • "Eufori - en roman om Sylvia Plath" av Elin Cullhed