Last Night I Dreamed of Peace

The Diary of Dang Thuy Tram

av (forfatter), Frances Fitzgerald (introduction) og Andrew X. Pham (translator).

Three Rivers Press (CA) 2008 Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Three Rivers Press (CA)

Utgivelsesår 2008

Format Paperback

Jeg synes alltid det er vanskelig å vurdere noens dagbok. Hvordan gir du terningkast på noens private tanker og følelser.

Denne boken var veldig sterk. Jeg er veldig glad for at hun (vietnamesisk ung lege under Vietnamkrigen) skrev dagbok og at familien har valgt å dele den med verden. Den gir et godt innblikk i ulike tanker og følelser som Thuy sto i gjennom mange år under krig. Den tar oss med gjennom krigshendelser, utfordringer hun møtte som lege og for å ikke snakke om den kulturelle delen. Det er en veldig annerledes kultur og tankemåte enn hva jeg som nordmann er vandt med. Man får et innblikk i kultur, vietnamesisk skikk og tradisjon, samt historie. For ikke å snakke om de vanlige tankene som en ung forelsket kvinne kan ha, uavhengig av kulturelle ulikheter.

Hun skriver også meget poetisk og ofte i tredjeperson. Som
Også gjør boken til et kulturelt verk i seg selv.
Jeg er veldig glad for å ha snubler over denne historisk sterke perlen av en bok.