Lars Faen

fortellingen om Norges største hvalskytter

Press 2019 E-bok

Fra nasjonal folkehelt og myte, via partnerskap med Anders Jahre, til landssvik og røverfangst med Aristoteles Onassis: Mannen og legenden Lars Andersen, en glemt norsk helt og antihelt.
Dette er fortellingen om den legendariske hvalskytteren fra Sandefjord, Lars Anton Andersen (1891-1967). I mellomkrigsårene var «Lars Faen» - et navn han fikk av sine arbeidskamerater - nasjonal folkehelt, millionær og Norges desidert mest kjente hvalfanger. I partnerskap med Anders Jahre var «Lars Faen» bestyrer for ekspedisjonen «Kosmos II» på begynnelsen av 1930-tallet, et samarbeid som resulterte i en serie rekorder som aldri siden ble slått.
«Lars Faen»s popularitet avtok kraftig da han røk uklar med Jahre og tok hyre for tyskerne, som betalte ham en formue for å lære dem å fange hval. Under krigen ble han også NS-medlem, og den millionen han fikk i bot etter landssviksaken, er en av de høyeste i krigsoppgjøret. «Lars Faen» måtte søke jobb i utlandet, og hans navn og rykte forsvant fullstendig i etterkrigstidens Norge.
Fra sitt eksil i Argentina jobbet han for Onassis, som drev med «pirathvalfangst». Da bevisene for Onassis' ulovligheter ble lagt fram internasjonalt, ble det spekulert på om «Lars Faen» var angiveren. Trolig var dette medvirkende til at Andersen senere fikk gjøre comeback i Norge og kunne avslutte sitt liv som en rik og respektabel mann i Sandefjord.
«Lars Faen» etterlot seg 7000 hval på samvittigheten - og en mytisk fortid som nasjonal helt og antihelt, en historie som til nå har ligget innhyllet i tåke.

Forlag Press

Utgivelsesår 2019

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Sandefjord

Omtalt person Lars Andersen

En god og interessant bok som forteller historien til en av Norges store hvalfangere: Lars Anton Andersen.

Historien følger Lars Faen (som han etter hvert blir hetende) fra de første årene som fisker, til han legger inn årene for godt i 1967; da har han etter sigende skutt over 7000 hval.

Boka handler om mer enn Lars Andersen. Den handler om Norges rolle i hvalfangsten utover 1900-tallet, og den handler om utviklingen og slutten av denne. Historien kommer selvsagt også inn på Tyskland (på flere måter) og okkupasjonstiden, og her blir Lars Andersen, som mange andre, medlem av NS og dermed også landssviker.

En god og interessant bok som absolutt kan anbefales.

Jeg tenker på de erfaringer som mange av disse mennene bar med seg, enten fra jobben på feltet i Antarktis, under tøffe forhold, der de kjempet mot landskapet, klimaet og sine indre demoner.
Andre var bosatt utenfor Norge, i Europa, i Japan, Argentina, noen til og med i sann koloniherrestil, i Sør-Afrika, før de reiste tilbake for å tilbringe alderdommen på fødestedet.
Jeg tenker at når den siste av dem dør, så er det noe som blir borte for alltid. Ikke en livsstil, men en holdning, det å forholde seg til fare og til det ukjente.Det er dette som gjør at disse mennene har mer til felles med sjømennene i renessansen, de som kastet seg ut på et hav de antok var avgrenset og fylt med fabelaktige vesener, enn med oss, til tross for den geografiske og tidsmessige nærheten.

• "Walden - livet i skogene" av Henry D. Thoreau
  • "Pelsjegerliv blant Nord-Canadas indianere" av Helge Ingstad