Landet med de kalde kyster

Gyldendal 2001 Innbundet

Helge Ingstad hadde to begivenhetsrike perioder som sysselmann på Svalbard. Dette er hans skildring fra pionertiden på 1930- og 1940-tallet.

Landet med de kalde kyster er beretningen om Helge Ingstads to begivenhetsrike perioder som sysselmann på Svalbard i dette samfunnets pionertid på 1930- og 1940-tallet. Boken utkom første gang i 1948.

Helge Ingstad (1899-2001) vokste opp i Bergen og utdannet seg til jurist. Etter å ha levd som pelsjeger i Canada ble han senere sysselmann på Grønland og på Svalbard. I løpet av disse årene foretok han flere reiser, blant annet til Mexico på jakt etter en myteomspunnet tapt apachestamme. Ingstad giftet seg med Anne Stine, og sammen oppdaget de hustuftene på Newfoundlands kyst, som viste at vikingene .oppdaget. Amerika ca. 1000 år e.kr. . 500 år før Columbus.

Alle Ingstads bøker er preget av hans store respekt og ydmykhet for naturfolk og eventyrere som lever utenfor sivilisasjonen, og for våre forfedre, de utforskervillige vikingene.

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788205297357

EAN 9788205297357

Serie Ingstad, H. Verker i samling 1-8. Bindene selges også enkeltvis

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Svalbard

Bøker jeg har lest i 2015.

Sommeren 2017 gjennomførte NRK P2 radioserien Faktasjekken - jakten på Norges beste sakprosa, i samarbeid med Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF). De ville undersøke hvilke sakprosabøker som har formet Norge og nordmenn etter 2. verdenskrig. Utvalgte eksperter i 10 ulike panel i 10 kategorier satte opp til sammen 250 bøker, og disse ble stemt over blant NFFs 5500 medlemmer.

Virkeligheten er fantastisk - les sakprosa!

• "Landet under Leidarstjernen - en ferd til grønlands norrøne bygder" av Helge Ingstad
  • "Antarktis - natur og historie ved verdens ende" av Tom Schandy
  • "Jeger i Svalbards villmark - Tommy Sandal - tradisjonell fangstmann i moderne tid" av Julie Cathrine Knarvik
  • "Det magiske landet - fortellinger om Svalbard" av Monica Kristensen
  • "Vesterveg til Vinland - oppdagelsen av norrøne boplasser i Nord-Amerika" av Helge Ingstad
  • "Oppdagelsen av det nye land" av Helge Ingstad
  • "Blant Nordpolens naboer" av Eivind Astrup
  • "Nunamiut - blant Alaskas innlandseskimoer" av Helge Ingstad
  • "Oppdagelsen - en biografi om Anne Stine og Helge Ingstad" av Benedicte Ingstad
  • "Øst for den store bre" av Helge Ingstad
  • "Svalbard - fangstfamilien på 79°N" av Stein P. Aasheim
  • "Veien mot undergangen - historien om de norske frontkjemperne" av Egil Ulateig