Antarktis

natur og historie ved verdens ende

av (forfatter) og Tom Schandy (illustratør).

Tom & Tom 2008 Innbundet

Boken er en dokumentar og reiseskildring fra Antarktis og øyene omkring selve kontinentet. Gjennom tekst og bilder beretter forfatteren om naturen, dyre- og fuglelivet, klimaet og isforholdene. Her kan du bl.a. lese om polarheltenes historie, norsk hvalfangsthistorie og Norvegia-ekspedisjonene som annekterte land for Norge. Boken har et eget kapittel om forskning og klimaforandringer. Har kart, register og litteraturliste.

Dette er boka om Antarktis. Her får du vite litt om det meste. Den mektige naturen blir grundig beskrevet. Her kan du lære om klima og isforhold, om tørre daler, vulkaner og mystiske innsjøer under isen. De mange øyene omkring selve kontinentet er vel så spennende og har fått sitt eget kapittel hvor du blant annet kan lese om Falklandsøyene, Sør-Georgia, Heard, Kerguelen, Aucklandøyene og Macquarieøya. Dyre- og fuglelivet er viet stor plass. Møt de enorme elefantseler, de hissige pelsselene, albatrossene, kjempepetrellene og de mange pingvinartene. Keiserpingvin og kongepingvin er blant de mest kjente, men boka forteller også om mer ukjente arter som hvitkinnpingvin og guløyepingvin. Boka tar også for seg polarheltenes fascinerende historie - alt fra nordmannen Borchgrevinks overvintring i hus på selve kontinentet, svenske Nordenskjölds fantastiske overlevelseshistorie, kappløpet mellom Scott og Amundsen og Shackletons legendariske redningsoperasjon til norsk hvalfangsthistorie og de norske Norvegia-ekspedisjonene som annekterte Bouvetøya, Dronning Maud Land og Peter I Øy for Norge. Forskning og klimaforandringer har selvfølgelig fått sin plass i boka, for Antarktis er i dag nøkkelen for å forstå den globale oppvarmingen. Skulle de enorme ismassene i Antarktis smelte, ville det bety dramatiske forandringer for hele jorda. Bokas store utvalg av bilder - både fra nåtid og fortid - gjør denne boka til en helt spesiell opplevelse! Forfatter og hovedfotograf er Tom Schandy.

Forlag Tom & Tom

Utgivelsesår 2008

Omtalt sted Antarktis

• "Verdens viktigste byer - 52 magiske reisemål" av Jens A. Riisnæs
  • "Landet med de kalde kyster" av Helge Ingstad
  • "I Adams fotspor - en erindringsreise" av Thor Heyerdahl
  • "Nilen - historiens elv" av Terje Tvedt
  • "Heng ham ikke vent til jeg kommer - en morsom bok om norsk språk og tegnsetting" av Per Egil Hegge
  • "Norge på langs - ett år på vandring i villmarka" av Lars Monsen
  • "Orientekspressen - en vårreise" av Torbjørn Færøvik