Kunsten og det skjønne

vesterlandsk estetikk og kunstteori fra Homer til det 19. århundre

Aschehoug 2005 Innbundet

Boken forteller historien om den vesterlandske estetikk, og er vinklet mot visuell kunst, uten at den dermed er en ren kunsthistorie. Boken viser hvordan estetikkbegrepet og tankene om det skjønne i kunsten har utviklet seg fra antikken via middelalder, renessanse og barokk frem til opplysningstiden og den tyske idealisme, romantikken og det 19. århundrets positivistiske tendenser. En viktig ledetråd er sansning og følelser, den egentlige betydningen av det greske ordet aisthesis.

Kunsten og det skjønne er en fremstilling av vesterlandsk estetikk og kunstteori fra antikken til det 19. århundre. Malmangers bok er i hovedsak vinklet mot visuell kunst, uten dermed å være noen ren kunsthistorie. Skjønt forfatteren tar utgangspunkt i grunnleggende estetiske problemstillinger, evner han på en forbilledlig måte å konkretisere stoffet. Kunsten og det skjønne utkom første gang i 2000 og foreligger her i ny, revidert og utvidet utgave. Mens fremstillingen opprinnelig sluttet tidlig i 1800-årene, ved overgangen mellom klassisisme og romantikk, føres den nå et halvt århundre fram i tiden, slik at den nye utgaven omfatter så vel romantikken som det 19. århundres positivistiske tendenser. Magne Malmanger er professor emeritus ved Universitetet i Oslo og forfatter av en rekke kunsthistoriske og kunstteoretiske publikasjoner.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203188435