Kunsten å hjelpe

mennesker i samhandling med systemer

av (forfatter) og Kari Marie Thorbjørnsen (oversetter).

Gyldendal akademisk 2006 Heftet

Boken er en oversettelse av del 4-5 av Lawrence Shulmans bok. Her blir interaksjonsmodellens tenkemåte og praksis ført videre. I arbeid med grupper viser forfatteren hvordan sosialarbeideren kan gå fram for å utløse det potensialet som ligger i en gruppe, og dermed få medlemmene til å hjelpe seg selv og andre. I arbeid med systemer er hensikten å oppnå gjensidighet mellom klient/bruker og det sosiale system som klienten er avhengig av. Det sosiale system kan være klientens egen arbeidsplass, en annen forvaltningsorganisasjon eller et lokalsamfunn. Boka er skrevet med tanke på studenter i sosialt arbeid, men sosialarbeidere kan også finne nyttig stoff. Har register og litteraturliste.

I denne andre delen av Kunsten å hjelpe er interaksjonsmodellens tenkemåte og praksis ført videre. I arbeid med grupper viser Shulman hvordan sosialarbeideren kan gå fram for å utløse det potensialet for gjensidig hjelp som ligger i en gruppe, og dermed anspore medlemmene til å hjelpe seg selv og hverandre. I arbeid med systemer er hensikten med interaksjonsmodellen fortsatt å oppnå gjensidighet mellom klient/bruker og det sosiale system «klienten» er avhengig av. Dette får en spesiell vinkling fordi «det sosiale system» nå kan være sosionomens egen arbeidsplass, en annen forvaltningsorganisasjon eller et lokalsamfunn.Boka har et bredt nedslagsfelt. Med sin vekt på praksis er den svært anvendbar i grunnutdanningen. Men det solide teoretiske grunnlaget og den nyskapende tenkemåten med hensyn til hvor og hvordan man kan bruke sosialt arbeids fag­kunnskap, gjør boka til et interessant faglig tilskudd også for den erfarne praktiker.Boka er en tilrettelagt oversettelse av Del 4.5 av Lawrence Shulman The Skills of Helping Individuals, Families, Groups and Communities.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205339385

EAN 9788205339385

Har begynt å legge merke til alle bøker med ordene "kunsten å ..." i tittelen og har oppdaget at det er forbløffende mange av dem, så derfor samler jeg dem i ei lita lista! Bare på gøy. Mp også innrømme at jeg har til gode å lese de fleste av disse

• "Oppvekst - om barns og unges utvikling og oppvekstmiljø" av Øyvind Kvello
  • "Endringsfokusert rådgivning" av Tom Barth
  • "Velferdsstaten i endring - om norsk helse- og sosialpolitikk" av Mary Ann Stamsø
  • "Mellom mennesker og samfunn - sosiologi og sosialantropologi for helse- og sosialprofesjonene" av Elisabeth Brodtkorb
  • "Politikk og demokrati - en innføring i stats- og kommunalkunnskap" av Gro Sandkjær Hanssen
  • "Menneskets dimensjoner - lærebok i psykologi" av Leif A. Helgesen
  • "Nettverk og sosial kompetanse" av Knut Gundersen
  • "Helsepsykologi" av Geir Arild Espnes
  • "Kulturforskjeller i praksis - perspektiver på det flerkulturelle Norge" av Thomas Hylland Eriksen
  • "23-salen" av Ingvar Ambjørnsen
  • "I morgen var jeg alltid en løve" av Arnhild Lauveng