Kulturelt nødverge

Zapffes efterlatte skrifter

av (forfatter) og Jørgen Haave (redaktør).

Pax forlag 2015 Innbundet

Boka inneholder et utvalg tekster som gir innblikk i Zapffes allsidighet: dikt, epistler, historier, essays og artikler om litteratur, språk, humor, tindebestigning og mye annet. Boka har artikler om Zapffe av Jens Bjørneboe og Sigmund Kvaløy Setereng og en fyldig Zapffe-bibliografi.

Forlag Pax forlag

Utgivelsesår 2015

Serie Zapffe, P.W. Samlede verker 1-10 (2015)

Omtalt person Peter Wessel Zapffe

Saa brast hans hjerte, og folk samledes for at mindes ham. Ingen forstod ham, og mindst forstod han sig selv, men alle følte, at hans ord var den høieste visdom.

Poesien er ikke begrænset til tid og sted, og aller mindst til norsk husflid og folkekunst. Norsk bevissthet må kunne bære, at fjøset, fabrikken og fiskeskjøiten - de være nævnt med all den hæder og takknemmelighet de har krav på - ikke kan frembringe hvad f.eks. litteratur-æstetiske materier har bruk for av teknisk, differentiert terminologi. Vi er snart den eneste nation i verden som offentlig bekjender den tro, den sociale norm, at det ikke må tåles forskjel i art, fordi det er ensbetydende med forskjel i værdi. Denne like komiske som skjæbnesvangre feiltagelse vilde ihvertfald bli indlysende for en litterat, som på tilsvarende måte reiste forlangende om, at Instittutet for Filosofi og Idehistorie fra i dag skulde træffe alle landsgyldige bestemmelser m.h.t. fiskeredskaper, traktortyper og krøtterslag.

• "Schopenhauer" av Gunnar Fredriksson
  • "Illusjon?" av Jon Hellesnes
  • "Plikten, profitten og kunsten å være menneske" av Göran Rosenberg
  • "Den logiske sandkasse - elementær logikk for universitet og selvstudium" av Peter Wessel Zapffe
  • "Spøk og alvor - epistler og leilighetsvers" av Peter Wessel Zapffe
  • "Over elven Tweed - dikt" av Henning H. Bergsvåg
  • "Reisen til Nürnberg" av Hermann Hesse
  • "Hva er hukommelse" av Pål Johan Karlsen
  • "Kollvikabrev, og litt til" av Arild Nyquist
  • "20 filosofer" av Gunnar Fredriksson
  • "Litteraturens nullpunkt" av Roland Barthes
  • "Den ukjente dagboken - Cambridge 1930-32 og Skjolden 1936-37" av Ludwig Wittgenstein