Kult å kunne om Norge

av (redaktør).

Schibsted 2009 Innbundet

Boken inneholder all slags fakta om Norge. Her får du blant annet vite hvorfor norsk popmusikk slår an i Japan, hvor mange penger Norge egentlig har, hvem Norges største kjeltringer er, om man kan bli arrestert for å gå på ski og veldig mye mer. Boken er et samarbeidsprosjekt mellom Schibsted forlag og 2. klassene på linje for grafisk design og tekstforfatter ved Westerdals School of Communication.

Dette er ingen tradisjonell faktabok, men en bok om det som er kult å kunne om Norge - presentert med uventede vinklinger, kreativt design og humor. Boken skiller seg fra andre faktabøker ved måten informasjonen formidles på. Kult å kunne om Norge er bygget opp etter internettprinsippet - du trenger altså ikke å lese boken fra perm til perm. "Logg deg inn" på en side du synes ser spennende ut, se etter linkene i teksten, surf til en ny side og oppdag nye sammenhenger. Temaene spenner over kultur, språk og litteratur, samfunn og politikk, sport, kuriosa og fenomener, kjente nordmenn, historie, natur og vitenskap.

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2009

Dessuten har denne boken flere fordeler: - du slipper fristelser som 123-spill når du skal finne kule fakta til leksene - du kan ha den på fanget så lenge du vil uten å få andregrads forbrenning - du vil aldri få et virus i boken. Aldri. - det er ikke like ille å miste en brødskive med nugatti i boken, som det hadde vært å miste den på tastaturet - den er lettere å lese på sengen. Eller på do. - Det er ingen irriterende pop up-reklamer som spretter opp på sidene.

Men når alt dette er sagt, vil vi egentlig ikke at boken og nettet skal settes opp mot hverandre, snarere tvert imot. I framtiden ser vi for oss at boken og nettet gifter seg, og at hele verden inviteres til bryllupet! ;)

Hei du - du ja! Du som sitter med boken nå. Du er kanskje mer vant til å bruke internett når du skal finne ut ting. Kanskje har du allerede prøvd å søke etter ting som er kultu å kunne om Norge? Du har tastet inn søkeordene og håper at alt det kule som er å vite dukker opp. Det gjør det ikke. Selv ikke med 474000 treff på Google. ,,,,Det vil si at du kan sløse bort enormt mye tid på å søke etter informasjon på nettet uten at du finner noe du kan bruke.

• "Den røde pimpernell" av Emmuska Orczy
  • "Tom Sawyer" av Samuel Langhorne Clemens
  • "David Copperfield" av Charles Dickens
  • "Coraline" av Neil Gaiman
  • "Dracula" av Bram Stoker
  • "Greven av Monte Cristo" av Dumas, Alexandre, d.e.