Krigens vitenskap

en innføring i militærteori

av (redaktør) og Palle Ydstebø (redaktør).

Abstrakt 2012 Heftet

Det skjer stadig en vitenskapeliggjøring av krig og militære operasjoner. Selv om det er skrevet mye om krig og internasjonale oppdrag, finnes det lite norsk litteratur som dekker det vitenskapsteoretiske grunnlaget for Forsvarets operative virksomhet. Krigens vitenskap analyserer moderne militærteori langs historiske linjer. Hovedtrekkene i operasjoner til lands, på sjøen og i lufta beskrives, men også cyberoperasjoner. Videre behandles militære doktriner, både militærteoriens institusjonaliserte uttrykk og operasjonskunst som dreier seg om hvordan strategi og militærteori omsettes til praktisk handling. Boken avsluttes med et kapittel om ikke-statlig krigføring, også kalt den "andre formen" for krig. Krigens vitenskap - en innføring i militærteori beveger seg på alle nivåer i det militære hierarkiet, fra det politiske - via det militærstrategiske og operasjonelle - til det taktiske.

Forlag Abstrakt

I Sūn Zǐ’s, Machiavellis og Clausewitz’ ånd går forfatterne av denne boka klinisk til verks mot den menneskelige sivilisasjons ubeseirede drage: Krigen. Med utgangspunkt i en solid filosofisk, samfunnsfaglig og militærfaglig plattform dissekeres krigens ulike aspekter og historie systematisk, kildekritisk, reflektert og fordomsfritt, uten tendenser til akademisk allvitende arroganse, uten glorifisering og moralistiske eller andre lettvintheter.

Og kanskje viktigst av alt: Med stor respekt og ydmykhet for erfaringen til de som fysisk sett har stått midt i krigens helvete, enten som soldater eller sivile. Denne boka har ikke alt og framfor alt ingen fasit, men den har et vell av tilnærmingsmåter, perspektiver og modeller: For å forstå, se sammenhenger og gå videre på problemstillinger som er aktuelle eller kan bli det, det være seg konvensjonelle kriger, irregulære kriger, eller snakkis/buzzscenariet “cyberwar”.

Dette vil være en nyttig bok for historikere, politikere, journalister, samfunnsvitere og aktører i konfliktsituasjoner på mange nivå. Som Persevs i den greske myten tar forfatterne et steg til side og betrakter Medusa nøkternt indirekte gjennom et speilbilde. Og det vil knapt være skadelig for “folk flest” å ta en kikk på denne boka heller, før politikere tyr til det populistiske ropet etter militære løsninger på vanskelige samfunnssituasjoner.

Til tross for disse utfordringene vil det sikkert komme nye bølger med militærteoretiske støvsugerselgere, som lover politikere doktriner og teknologi som vil gjøre krigføringen både forutsigbar og “human”, og dermed gjøre bruken av militærmakt til et mer anvendelig politisk verktøy i en ny og enda mer vidunderlig verden. Da er det ekstra viktig å lytte til gledesdreperne blant gamle soldater, som med blod, svette og tårer har ført krig for å realisere politiske ambisjoner for sine dronninger, presidenter og førere. De er ofte svært kritiske til dem som lover at denne krigen vil gå helt etter planen, og guttene og jentene vil være hjemme til jul. Den amerikanske borgerkrigsgeneralen William Tecumseh Sherman var en av disse udiplomatiske soldatene, som ikke hadde det med å pynte på virkeligheten:

I am sick and tired of war. Its glory is all moonshine. It is only those who have neither fired a shot nor heard the shrieks and groans of the wounded who cry aloud for blood, for vengeance, for desolation. War is hell.

Et (u)regjerlig verktøy
Krig er ingen maskin som produserer forutsigbare og likeartede produkter igjen og igjen, som vi kan skru av og på etter eget forgodtbefinnende. Krig er egentlig intet verktøy. Krig er snarere et delvis dressert beist som vi forsøker å bruke etter beste evne. Krig kan med andre ord sammenlignes med å slippe hunden inn i hønsehuset for å jage reven ut. Fjær vil fly, egg vil knuses, høner kanskje omkomme, men det er en risiko vi er villige til å ta for å få reven ut. Vi håper hundens lojalitet og dressur, basert blant annet på den teorien vi har lagt til grunn, vil gjøre at sluttresultatet blir mindre negativt enn det ville vært om reven skulle få herje fritt. Poenget er dog: Forbered og tren hunden så godt du overhodet makter, og slipp den ikke inn før alle andre muligheter har vært forsøkt på å få inntrengeren ut. Sluttresultatet kan bli katastrofalt.