Kosmos 8

lettlest

geografi, historie, samfunnskunnskap

samfunnsfag for ungdomstrinnet

Fag og kultur 2007 Innbundet

Dette er ei lettlestutgave av elevboka og den har større bokstaver og enklere tekst. Den er ei lærebok i samfunnsfag som består av fagene geografi, historie og samfunnskunnskap. Til hvert kapittel er det en innledning som presenterer stoffet; et sammendrag; og oppgaver som elevene kan finne løsning på i teksten eller i andre kilder. Har register.

Kosmos 8-10 Kosmos samler fagene geografi, historie og samfunnskunnskap i én og samme bok. Dette gjør faget oversiktlig, lett tilgjengelig, tverrfaglig og prisgunstig. Kosmos har et nytt og tidsriktig design, og kommer med flotte illustrasjoner, gode tekster og varierte oppgaver og aktiviteter. Hvert kapittel begynner med en ingress som forteller hva kapitlet handler om, og som aktiviserer forkunnskaper. Rikt tekstmateriale legger et godt grunnlag for å arbeide med stoffet. Oppgavesettet er todelt: én del fokuserer på innholdskontroll, mens den andre delen oppfordrer elevene til å tenke selv og finne svar utenfor læreboka. Individuell fordypning, samtale, varierte arbeidsoppgaver og bruk av teknologi er en viktig del av undervisningsopplegget. Kosmos fokuserer på elevenes ulike forutsetninger for å lære, og lettlestbøkene er derfor et naturlig supplement.
Kosmos 8 Geografi: Verdensrommet, solsystemet, globus og kart, jordas indre krefter, forvitring og erosjon, luftlaget rundt oss, vær, vind og vann, natur og samfunn på kollisjonskurs, klimasoner og planteliv, verdensdelene
Historie: Opplysningstida, den amerikanske revolusjonen, den franske revolusjonen, Napoleon og napoleonskrigene, grunnloven i 1814, den industrielle revolusjonen
Samfunnskunnskap: Familien, skolen, elevdemokratiet, vennskap, rettigheter og plikter for barn og unge, den verdifulle fritida, demokrati som styreform, kommunen og fylkeskommunen, medbestemmelse i lokalsamfunnet, den fjerde statsmakta
Kosmos 8 lettlest Kosmos 8 lettlest er en differensieringsbok for lese- og skrivesvake elever. Boken følger normalutgaven side for side. Det vil si at kapitler, overskrifter, bilder, kart og andre illustrasjoner er å finne på samme side i begge utgavene. Det er først og fremst brødteksten som er tilrettelagt. Tekstmengden er kortet noe ned, vanskelige begreper er utelatt og skriften er forstørret. Oppgavene er tilpasset bokas innhold. Kosmos lettlest passer også godt for fremmedspråklige elever.
Kosmos 8-10 består av: - Elevbok - Elevbok lettlest - Digital elevbok - Lydbok - Ressursperm for læreren - Kosmos Utforskeren - Nettsted

Forlag Fag og kultur

Utgivelsesår 2007