Kongen ser tilbake

av (forfatter) og Olav V (forfatter).

Cappelen 1977 Innbundet

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1977

ISBN13 9788202039141

EAN 9788202039141

Forord: Denne boken er et resultat av et samarbeid. Kanskje vil med tiden flere enn forfatteren føle takknemlighet over at H. M. Kongen har villet bruke så mye av sin tid på å berette om de hendelser og personer som her er forsøkt skildret, glimtvis. Kong Olav er den siste gjenlevende i verden som fra "innsiden" har opplevet denne krønike fra samtlige av århundrets epoker, inkludert den berømmelige det åpnet med og som hans bestefar gav navn til; den edwardianske epoke. H. M. Kongen har vært så vennlig å la forfatteren få låne og benytte amatørfotografier fra hans mor Dronningens albums. Han forteller selv om hvordan de på nesten utrolig vis kom til rette etter krigen. Undertegnede ønsker å takke prinsesse Ragnhild fru Lorentzen for hjelpen med å skiver fra Pooks Hill i Amerika (under krigen), hvor hennes far bare var "gjest" en gang om året. En takk også til generalløytnant Wilhelm Hansteen, Kronprins Olavs forgjenger som forsvarssjef. Bærum, august 1977 Kjell Arnljot Wig

• "Det kongelige bryllup - 25. august 2001" av Fredrik Skavlan
  • "Kronprinsesse Märtha" av Arvid Møller
  • "Sonja - Norges kronprinsesse" av Randi Bratteli
  • "Slik levde de - et familiealbum" av Morten Ole Mørch
  • "Oslo - 1945-1965" av Nils Petter Thuesen
  • "Den lange reisen hjem - kongefamilien under andre verdenskrig" av Egil Ulateig
  • "Oslo - 1960-1980" av Jon Gunnar Arntzen
  • "Det skjedde i Norge. Bd. 1 - den varme freden - den kalde krigen : 1945-52" av Yngvar Ustvedt
  • "Olav - menneske og monark" av Jo Benkow
  • "Det skjedde i Norge. Bd. 3 - overflod og opprør : 1961-72" av Yngvar Ustvedt
  • "Narvik 1940" av Bjørn Bjørnsen