Oslo

1945-1965

av (forfatter), Gry Waage (forfatter) og Ragnvald Bing Lorentzen (forfatter).

Kom forlag 2007 Innbundet

Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp boka hos Bookis! Kjøp boka hos ark.no

Gjennom ca 500 fotografier gir boka et tidsbilde av Oslo i perioden 1945-1965. Den viser gleden da freden kom, gjenoppbygging i etterkrigstida, hvordan fornyelsen forandret bybildet, og hva som preget arbeidsliv og fritid, idretts- og kulturliv.

Oslo 1945-1965 forteller om vår nære fortid - og manges samtid. For noen er dette barndommens og ungdommens Oslo, for andre er det en del av tidligere generasjoners liv. Rundt 500 bilder, de fleste i stort format, gir leseren mulighet for å finne igjen brokker av sin egen eller sine nærmestes historie. Boken er laget for alle som direkte eller indirekte har et forhold til Oslo. Den forteller om hva som var, men også om hva som er underveis. Nettopp dette doble perspektivet gjør det historiske tilbakeblikket spennende. Kanskje vil lesere oppleve at noe er gått tapt som de trodde alltid skulle være der, eller kanskje blir man overrasket over alt som har tålt tidens tann. Mange vil nok tenke at utviklingen ble annerledes enn vi trodde. Temaene er valgt ut fra perspektivet om å la hverdagslivet for det brede lag av Oslos befolkning stå i sentrum. De innledende tekstene retter seg mot temaet nærmest som et bakteppe for det rike bildematerialet. Nils Petter Thuesen har skrevet over 50 bøker og er vel bevandret i Oslos historie. Gry Waage og Ragnvald Bing Lorentzen, tidligere henholdsvis journalist og arkitekt, har stått for bildeutvelgelsen.

Forlag Kom forlag

Utgivelsesår 2007

Omtalt tid Etterkrigstiden 1960-1969

• "Oslo - 1925-1945" av Jon Gunnar Arntzen
  • "Oslo - 1960-1980" av Jon Gunnar Arntzen
  • "Kongen ser tilbake" av Kjell Arnljot Wig
  • "Sonja - Norges kronprinsesse" av Randi Bratteli
  • "Oslo byleksikon" av Knut Are Tvedt
  • "Det var her det skjedde - Oslo under andre verdenskrig - sett i dag" av Ottar Samuelsen
  • "Narvik 1940" av Bjørn Bjørnsen
  • "Olav - menneske og monark" av Jo Benkow
  • "I medgang og motgang - erindringer 1955-65" av Einar Gerhardsen
  • "Verdens religioner - utforsker og forklarer de største trosretningene" av John Bowker
  • "Himmlers herrefolk - jakten på den ariske rases opprinnelse" av Heather Pringle
  • "Unge år - erindringer fra århundreskiftet fram til 1940" av Einar Gerhardsen