Knut Gribb

den hvite dame, og 4 andre hørespill

av (forfatter), Edith Ranum (forfatter), Reidar Anthonsen (forfatter), Olav Ottersen (forfatter) og Radioteatret (utgiver).

Lydbokforlaget og NRK 2007 Lydfil

Lydboken inneholder fem noveller om Knut Gribb. Redselen fra Krokskogen av Sverre Årnes, Dødningeuret av Edith Ranum, Den hemmelighetsfulle X av Reidiar Anthonsen, Mysteriet i sommernatten av Olav Ottersen og Den hvite dame av Reidar Anthonden. I hovedrollene: Lasse Lindtner, Trond Brænne, Mads Ousdal, Jan Grønli, Gidsken Armand og Kai Remlov.

Knut Gribb, den sagnomsuste mesterdetektiven fra Oslo-politiet, har levd lenger enn noen annen sporhund i kriminallitteraturen. Han ble skapt av Norges største kriminalforfatter gjennom tidene, Sven Elvestad alias Stein Riverton, og startet sin løpebane i bladet "Lys og Skygge" i 1908.
I tidens løp har 80 forfattere bidratt til hans saga, blant dem Sverre Vegenor, Øyulv Gran, Lalli og Fridtjof Knutsen, Gunnar Staalesen, Fredrik Skagen og til og med Herman Wildenvey. I nesten førti år, fra 1928 til 1966, opptrådte Knut Gribb i Detektiv-Magasinet, og for de fleste er han barndommens store helt, men han er fortsatt aktiv i sin egen bokserie. 1500 kriminalmysterier har han oppklart i tidens løp, mange av dem i kamp mot erkefiendene Thomas Ryer og Olga Barcowa.
Og nå, stadig fulgt av sine trofaste medhjelpere Brede og Jerven, kaster han seg ut i nye, livsfarlige eventyr.

Forlag Lydbokforlaget NRK

Utgivelsesår 2007

Format Lydfil

Genre Politi og detektiver Krim

• "Knut Gribb - Thomas Ryers testamente, og 4 andre hørespill" av Gunnar Staalesen
  • "Knut Gribb - dødsguden fra Amazonas" av Tor Edvin Dahl
  • "Knut Gribb : dødebokens vokter ; Knut Gribb : havdypets røst" av Eirik Ildahl
  • "Knut Gribb - djevlebjørnen fra Dauingmyra" av Jan H. Jensen
  • "Kadaverkvartetten" av Edith Ranum
  • "Spill i mørke" av Edith Ranum
  • "Knut Gribb - en vals med Den grønne redsel, og to andre hørespill" av Gunnar Staalesen
  • "Stompa i terrengløp" av Anthony Buckeridge
  • "Knut Gribb : sfærenes musikk ; Knut Gribb : gullets forbannelse" av Terje Emberland
  • "Knut Gribb - dragens hale" av Jon Bing
  • "Knut Gribb - isdronningen" av Knut Nærum