Knut Gribb

en vals med Den grønne redsel, og to andre hørespill

av (forfatter), Tor Edvin Dahl (forfatter), Jan H. Jensen (forfatter), Sigurd Jansen (komponist) og Radioteatret (utgiver).

NRK lydbokforl. 2004 CD

En vals med Den grønne redsel: En serie mystiske dødsfall blant nygifte, tilårskomne og styrtrike menn fører Knut Gribb ut i den største faren som kan true en mesterdetektiv - ekteskap. Det sorte gull: Professor Wassermann vil hente opp olje fra Nordsjøen, og noen synes ideen er verdt å myrde for. Knut Gribb er død: Tyske agenter er ute etter en sensasjonell norsk oppfinnelse, og landets sikkerhet står på spill. Blir dette Knut Gribbs siste sak? I rollene: Lasse Lindtner, Trond Brænne, Mads Ousdal, Jan Grønli, Gisken Armand, Kai Remlov m.fl.

Forlag NRK lydbokforl.

Utgivelsesår 2004

Format CD

Serie Krim og spenning fra Radioteatret

Genre Politi og detektiver Krim

Hørespill er noe annerledes underholdning enn en bok, og det er gøy og kunne veksle litt på det! Jeg er nyoperert i en arm og det blir vanskelig for meg og holde en bok, så derfor blir det masse lydbøker i en periode fremover. Hørespillene om Knut Gribb ble derfor et interesse område. Knut Gribb ved Oslo kriminalpoliti og hans trofaste medhjelpere, betjent Harald Brede og overkonstabel Finn Jerven, var landets mest fremste stridsmenn i kampen mot forbrytere og onde krefter. Hørespillet foregår i de eventyrlige 1930-årene og en av episodene avslører for øvrig at det norske oljeeventyret kunne ha startet lenge før det ble virkelighet. I den andre episoden kan vi høre om kullstøvmotoren som ble utarbeidet ved Norges Tekniske Høgskole i Trondheim, en affære som kunne ha endret verdenshistoriens gang. En rekke kjente skuespillere deltar i dette hørespillet Lasse Lindtner har hovedrollen som Knut Gribb. Gisken Armand, Espen Beranek Holm, Janne Formoe og mange mange flere. Hørespill anbefales.

• "Knut Gribb - djevlebjørnen fra Dauingmyra" av Jan H. Jensen
  • "20 år til ingen nytte - Hallo i uken 1989-2009" av NRK Radioteatret
  • "Knut Gribb - Thomas Ryers testamente, og 4 andre hørespill" av Gunnar Staalesen
  • "Spill i mørke" av Edith Ranum
  • "Knut Gribb - dragens hale" av Jon Bing
  • "Knut Gribb : de hengtes forbund ; Knut Gribb : døden går ombord" av Eirik Ildahl
  • "Knut Gribb : sfærenes musikk ; Knut Gribb : gullets forbannelse" av Terje Emberland
  • "Knut Gribb : dødebokens vokter ; Knut Gribb : havdypets røst" av Eirik Ildahl
  • "Knut Gribb - dødsguden fra Amazonas" av Tor Edvin Dahl
  • "Helgenen leker med ilden" av Leslie Charteris