Klassen

Teori & Praksis 2016 E-bok

Boken Klassen er ikke bare en glemt klassiker, men en tankevekkende fortelling med et friskt perspektiv på evig aktuelle problemstillinger.
Boken er oversatt av Sverre Dahl og har etterord av Audun Lindholm, redaktør i Vagant.

Josef Blau er lærer for en klasse tenåringsgutter fra velstående familier, mens han selv kommer fra beskjedne kår. Han lider under denne statusforskjellen, siden han som lærer er forpliktet til å være klassens leder og siden mindreverdighetskompleksene hans gjør det vanskelig å leve opp til forpliktelsen.

Dette gir seg også utslag hjemme, der kona Selma venter barn. Han er redd for å miste henne, samtidig som han er engstelig for at hans egne synder skal videreføres til barnet. For Josef Blau lever i et nådeløst fiksjonsunivers der skjebnen styrer, der alt henger sammen med alt, og der ett eneste feilsteg kan være nok til at alt han har kjempet for, går tapt. Og i bakgrunnen lurer en dømmende gammeltestamentlig Gud.

«Romanens åpningskapittel er en eneste lang disseksjon av maktens anatomi i klasserommet, underkastelsen og autoritetens virkemåter, og samtidig en undersøkelse av den sosiale fornedringen disiplinen og den ytre maktordenen er uttrykk for.»
- Audun Lindholm

Forlag Teori & Praksis

Utgivelsesår 2016

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Tsjekkia

Josef Blau er en plaget sjel.
Han er lærer for en klasse med tenåringsgutter. De kommer alle fra velstående familier.
Selv er Josef oppvokst i små kår, og han plages av denne sosiale forskjellen. Han skal jo være klassens leder, men Josef har så store mindreverdighetskomplekser, at det hele blir en nærmest umulig oppgave.
Selma, Josefs kone, er gravid, og Josef er redd for at barnet skal arve hans synder. Han nekter å snakke om barnet før det er født, for da tror han at det kan bli misdannet.
Josef lever i et eget univers der en dømmende Gud ligger på lur for syndere og tvilere.

Et dystert portrett av en ung mann med store psykiske plager. Noe ujevn.

• "Obstfelder - en biografi" av Hanne Lillebo
  • "Papi - roman" av Rita Indiana