Linjeskift

skriftblad frå fabrikken

av (forfatter) og Margunn Vikingstad (oversetter).

Aschehoug 2020 Innbundet

En poetisk og engasjert skildring av arbeidet på et fellesslakteri i Bretagne
Hovedpersonen jobber en stund på et fryseri for fisk og skalldyr, før han får seg arbeid på det lokale fellesslakteriet. Dag etter dag skildrer han det tunge arbeidet på samlebåndet, bråket, de knuste drømmene, de evige gjentakelsene og kroppens lidelser.
Det som holder ham oppe, er forholdet til kollegaer og ikke minst all den kunnskapen han har i bagasjen, sanger av Trenet, dikt av Apollinaire og Dumas' fortellinger. Alt dette gir hovedpersonen krefter til å kjempe mot alt som gjør vondt og fremmedgjør.
Linjeskift er også en fortelling om solidaritet, og kynisk utnyttelse av arbeidskraft, om å komme hjem utslitt til den man elsker og om å orke å sette seg ned til å skrive noen timer etter nattskiftet.

«Særprega roman der blodslit på slakteri sakte lagar hakkemat av arbeidaren.» Leif Tore Sædberg, Stavanger Aftenblad (Terningkast 5)

«Godt langdikt av sint fransk fabrikkarbeider. Det er luftig og medrivende, og elegant oversatt til nynorsk av Margunn Vikingstad.» Erlen Loe, Aftenposten

«En fransk fabrikk.roman på vers .viser hvordan .litteraturen kan hjelpe mennesker. til å ta vare på sjelas helse i .krevende tider.» Ulla Svalheim, Vårt Land

Utgivelsesår 2020

• "Klassen" av Hermann Ungar
  • "Judas" av Amos Oz
  • "Elven som skiller - roman" av Ngũgĩ wa Thiong'o
  • "En odyssé - en far, en sønn og et epos" av Daniel Mendelsohn
  • "Jeg hadde en oppvekst nesten som min egen - roman" av Per Marius Weidner-Olsen
  • "Dagsordenen - en historie" av Éric Vuillard
  • "Som svaler kom de" av William Maxwell