Kjære Siddhartha!

brev og samtaler i grenseland mellom Øst og Vest

Oriens forl. 2005 Heftet

Forfatteren beskriver hva som skjedde da han forsøkte å leve i åpen dialog med Østens tradisjoner. Han bearbeider den vestlige Østen-lengsel i form av brev, samtaler og refleksjoner. Med litteraturliste.

Kjære Siddhartha! Brev og samtaler i grenseland mellom Øst og Vewst. Hva skjer når en teolog og prest - med dype røtter i norsk kristendom - forsøker å leve i åpen dialog med Østens religiøse tradisjoner? Hva skjer når man er en "kristen som har møtt Buddha? "Siddhartha" er ikke bare navnet på Buddha, men også hovedpersonen i Hermann Hesses roman av samme navn, et av de klassiske uttrykk for den vestlige Østen-lengselen. I Kjære Siddhartha! bearbeides denne lengselen i form av brev, samtaler og refleksjoner. Buddha og Jesus møtes, Laozi samtaler med forfatteren, Buddha og Beckett diskuterer tingenes tomhet, Erlend Loe og Per Olov Enquist lurer på hva det betyr at "det er helt zen". Samtidig stiller Thelle kritiske spørsmål om den romantiske lengselen etter Østen. Østen fins ikke, hevder han, like lite som Vesten.

Forlag Oriens forl.

Utgivelsesår 2005

Serie Oriens-serien

• "Det skjedde ikke i Betlehem" av Notto R. Thelle
  • "Ditt ansikt søker jeg - tekster om tro" av Notto R. Thelle
  • "Hvem kan stoppe vinden? - vandringer i grenseland mellom øst og vest" av Notto R. Thelle
  • "Zen - lyden av én hånd" av Notto R. Thelle
  • "Den bortkomne sønn vender hjem" av Henri J.M. Nouwen
  • "Åndens folk - en disippelvandring gjennom Apostlenes gjerninger" av Peter Halldorf
  • "Gåten Jesus - én fortelling - mange stemmer" av Notto R. Thelle
  • "Hinduismen og buddhismen" av Knut A. Jacobsen
  • "Fra bønnens verden - et ord til trette bedere" av Ole Hallesby
  • "Historien om Gud - i jødedom, kristendom og islam" av Karen Armstrong
  • "Den ukjente Jesus - nye kilder til hvem Jesus virkelig var?" av Oskar Skarsaune
  • "Bekjennelser" av Aurelius Augustinus