Zen

lyden av én hånd

av (redaktør).

Gyldendal 2001 Innbundet

Tekstene i boken spenner over to tusen år, fra klassisk visdomslitteratur til moderne mestere, med tyngdepunkt i Japan og Kina. Den inneholder poesi og anekdoter, filosofiske betraktninger og praktisk veiledning i meditasjon. Har litterarturliste.

Hjerteslaget i menneskets søken ... Zen er en av mange buddhistiske tradisjoner som gjør meditasjon til selve hjerteslaget i menneskets søken. Zen er også en egenartet kultur som tok form da indisk buddhisme slo rot i Kina og Japan og andre østasiatiske land. Den har vært med på å prege kunst og filosofi, naturopplevelse og menneskesyn. Tekstene i denne boken spenner over to tusen år, fra klassisk visdomslitteratur til moderne mestere, med tyngdepunkt i Japan og Kina. Her er poesi og anekdoter, filosofiske betraktninger og praktisk veiledning i meditasjon. Her er visdom og religiøs erfaring . humor og livskunst. Zen er en bok som formidler en særpreget livsfølelse, som utfordrer til ettertanke og som stiller oss overfor uløselige spørsmål og gåter som krever svar. Innledning, utvalg og oversettelse ved Notto R. Thelle

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788205276611

EAN 9788205276611

Serie Ad fontes

• "Det skjedde ikke i Betlehem" av Notto R. Thelle
  • "Hvem kan stoppe vinden? - vandringer i grenseland mellom øst og vest" av Notto R. Thelle
  • "Kjære Siddhartha - brev og samtaler i grenseland mellom øst og vest" av Notto R. Thelle
  • "Lewis reise" av Per Olov Enquist
  • "Ei vinterreise - roman" av Ragnar Hovland
  • "Foucaults pendel" av Umberto Eco
  • "Kaptein Nemos bibliotek" av Per Olov Enquist
  • "Macht und Rebel - skandinavisk misantropi 2" av Abo Rasul
  • "De tre musketerer" av Dumas, Alexandre, d.e.
  • "Lørdag" av Ian McEwan
  • "Trolldomsfjellet" av Thomas Mann
  • "Zen og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel - en undersøkelse av verdier" av Robert M. Pirsig