Kalde penger

en sann historie om å overleve Putins vrede

av (forfatter) og Gunnar Nyquist (oversetter).

Bonnier norsk forlag 2022 Innbundet

Hvordan er det å leve som Putins fiende nummer én? Hva gjør du når den russiske presidenten og støttespillerne hans kommer etter deg med alt de har av ressurser? Når du blir truet på livet og får rettsak etter rettsak på nakken? Bill Browder har opplevd alt dette - og forteller nå historien i denne dokumentarthrilleren.
Idet Putin og støttespillerne hans mister kontrollen på enorme summer de har fryst ned i utlandet, starter de jakten på mannen som satte det hele i gang. Bill Browder var tidligere Russlands største fondsforvalter, før han i 2009 ble korrupsjonsjeger og menneskerettighetsaktivitet. I dag er han svartelistet som en «trussel mot rikets sikkerhet» i Russland.
Kalde penger er sann historie om grenseløs grådighet og om hva Putin er villig til å gjøre for å beskytte pengene sine. Men det er også historien om en manns kamp for rettferdighet og viljen hans til å utfordre Putin - koste hva det koste vil.

Bill Browder er økonom og finansmann og grunnlegger av Hermitage Capital Management. Browder har mottatt en rekke utmerkelser for arbeidet sitt som menneskerettighetsaktivist

Forlag Bonnier norsk forlag

Utgivelsesår 2022