Journalen

Universitetsforl. 2013 Heftet

Høsten 2010 kom Døden, skal vi danse? Her prøver Per Fugelli å hjelpe seg selv og andre til et ærligere samliv med døden. Nå kommer den andre "læreboken" fra sykdomslivet. Målet med Journalen er å vise at kreft ikke bare er lidelse og tristhet. Sykdom kan også forsterke helsens kilder: Verdighet, mening og tilhørighet.Vi kjenner igjen Fugelli. Han vil oss vel, også i sykdomog motgang. Han er vilter og leken, men her er også glimt fra inferno. Journalen er en personlig, rå og vakker skildring av livet med kreft. Resepten lyder: Vi må godta vår smerte, forandre på det vi kan og le av resten. Journalen er også en sosialmedisinsk journal som stiller skarpe diagnoser på Pasienten Norge, på 22. juli, Fremskrittspartiet og Jens Stoltenberg, sjefen for Den norske komforten. Resepten lyder: Ikke vær et 1-tall på jorda. Bry deg om flokken din!

Forlag Universitetsforl.

Utgivelsesår 2013

Omtalt person Per Fugelli

Fugelli har gjort det igjen! Boken er i kjent stil der den hamrer løs mot det usunne individ-fokuset som gjør folk syke og den samtidige underfokuseringen på politikkens og samfunnets rolle for menneskers helse og uhelse. Måtte denne mannen leve lenge og fortsette å si fra

• "Etterpå" av Wenche Foss
  • "Rød resept - essays om perfeksjon, prestasjon og helse" av Per Fugelli