Jeger den jeger. Alltid en annen

utvalgte dikt 1960-2009

av (forfatter) og Stein Mehren (illustratør).

Aschehoug 2012 Innbundet

Diktutvalget spenner over hele forfatterskapet og presenterer forfatterens litterære stil, tematikk og utvikling gjennom 50 år.

Stein Mehren hører til våre fremste lyrikere. I dette diktutvalget presenteres et tverrsnitt av hans lyrikk. Utvalget er representativt både for Mehrens litterære stil og tematikk. Det spenner over hele forfatterskapet, og demonstrerer derfor også utviklingen i Mehrens poetiske livsverk.
Utvalget er imidlertid ikke kronologisk ordnet. Diktene er samlet i tematiske grupper der både den filosofiske Mehren, metafysikeren, kjærlighetsdikteren, selvbiografen, kulturkritikeren og den politisk engasjerte dikteren kommer til orde. Både korte, konsise uttrykksformer, billedrike dikt, episke tekster og symfoniske langdikt er representert.
Utvalget er gjort av professor Per Thomas Andersen. "Har du ikke lest Mehren før, er dette boka å begynne med."
Bjarne Markussen, Fædrelandsvennen (terningkast 6)

"At Stein Mehrens omfangsrike og mangslungne verk er DET store norske lyriske forfatterskapet det siste halve århundret, står stadig klarere for meg for hvert år som renner i havet. Metafysisk og konkret, filosofisk og sanselig, representativ og personlig har han til enhver tid hatt noe relevant og viktig å si til vår tid - til kjenner og lekmann. (...) At Mehren aldri fikk Nordisk råds litteraturpris, er allerede en av de langvarige skandalene i vårt såkalte litterære liv. At Svenska Akademin ennå ikke har kjent sin besøkelsestid, er pinlig nok i seg selv - etter at mer enn én dikter under hans nivå har mottatt Nobelprisen. I påvente av den uunngåelige store samleutgaven av hans lyriske livsverk er det skjønnsomme utvalget professor Per Thomas Andersen her har foretatt, en mer enn velkommen «stopgap». Bindet er illustrert av Mehren selv, som også er billedkunstner, og gir et både kresent og representativt tverrsnitt av hans rike produksjon."
Eirik Lodén, Stavanger Aftenblad

ISBN13 9788203197192

EAN 9788203197192

Å leve sammen var som å leve
med en eneste skygge på deling
Ingen av dem ville helt gi seg hen
og ingen slippe taket

For sent forstod hun
at hun hadde hatt råd til å gi ham
den kjærligheten
som han aldri torde gi henne

Og for sent forstod han
at han skulle ha vært for henne
den kjærligheten
som han selv aldri ville fått

• "Imot naturen - (notatbøkene)" av Tomas Espedal
  • "Dei sju dørene - roman" av Agnes Ravatn