Japan

solens opprinnelse

av (forfatter), Tom Henning Bratlie (illustratør), Ingrid Ousland (illustratør) og Ingse Revold (illustratør).

Omnipax 2000 Innbundet

Forfatteren er oppvokst i Japan og i denne boken forteller hun historien om hvordan landet ble til. Kanji, de japanske skrifttegnene, forteller mye om kultur, religion og forhold mellom mennesker. I denne boken er kanji veiviseren gjennom historien. Her får du se hvordan tegnene er satt sammen og hvordan de har utviklet seg. Myter og legender farger fortellingen om Japans utvikling, fram til dagens industrialiserte- og internasjonaliserte samfunn. Med ordliste over tegnene som er brukt i boka og register.

Sumo-bryting og karate; zen-buddhisme og samuraier; sushi og haiku-dikt - japanske ord og uttrykk er overalt. Men hvor stammer ordene fra? Hvor mye vet vi egentlig om dagens Japan? For ikke å snakke om Japansk historie?
Nå har du sjansen til å oppdatere deg! Anne Thelle Backer er oppvokst i Japan. I en uvanlig innholdsrik faktabok forteller hum om historien og hvordan landet ble til. Kanji, de japanske skrifttegnene, forteller mye om kultur, religion og forhold mellom mennesker. I denne boken er kanji veiviseren gjennom historien. Her får du se hvordan tegnene er satt sammen og hvordan de har utviklet seg.
Myter og legender farger fortellingen om Japans utvikling, fram til dagens industrialiserte - og internasjonaliserte - samfunn. Hva er ungdom i Japan opptatt av? Hvordan ser de på landet sitt og historien sin? Og ikke minst på språket sitt?
Ser du deg om i butikker og på restauranter, i magasiner og reklamebrosjyrer, vil du alle steder finne de japanske tegnene, som for oss bare er lekker dekorasjon. Når du har lest denne boken, vil det bokstavelig talt kunne åpne seg en ny verden - fordi du vil kjenne igjen iallfall noen av de tegnene du ser rundt deg.

Forlag Omnipax

• "Moby-Dick, eller Hvalen" av Herman Melville
  • "A Game of Thrones (A Song of Ice and Fire, Book 1)" av George R.R. Martin
  • "Amerikanske guder" av Neil Gaiman
  • "Norsk litteraturhistorie - fritt etter hukommelsen" av Knut Nærum
  • "Greven av Monte Cristo" av Dumas, Alexandre, d.e.
  • "Fagre nye verden" av Aldous Huxley
  • "Haikerens guide til Galaksen" av Douglas Adams