Anime - hva er det?

historier om japansk animasjonsfilm

Omnipax 2009 Heftet

Boka tar for seg en rekke vesentlige animefilmer, presenterer innholdet og bakgrunnen for at de ble laget, og setter dem samtidig inn i en historisk og kulturhistorisk sammenheng. Har litteraturliste og register.

Japansk populærkultur har fått stor utbredelse i Vesten. Manga (japanske tegneserier), spill og leker kommer for fullt. Midt oppe i alt dette finner vi også anime, japanske animasjonsfilmer, sterke, vakre kunstneriske uttrykk, som også forteller mye om japansk kultur og historie. Ikke minst om forholdet til andre verdenskrig. I boka Anime - Hva er det? tar Anne Thelle, som selv har vokst opp i Japan, for seg en rekke vesentlige filmer, presenterer innholdet og bakgrunnen for at de ble laget, og setter dem samtidig inn i en historisk og kulturhistorisk sammenheng. En uvurderlig kilde til informasjon og kunnskap, både for de unge leserne boka henvender seg til, og til voksne som ønsker å forstå mer av det kulturuttrykket japansk anime er - for dette er en kunstart som fascinerer folk i alle aldrer. Fra 12 år.

Forlag Omnipax

Utgivelsesår 2009

Omtalt sted Japan

På sin måte så er den utrolig spennende og lærerik, og på grunn av denne boken så kan jeg myye mere om hvorfor og hvordan anime har blitt som det har blitt.

• "Japan - solens opprinnelse" av Anne Thelle Backer
  • "Japans historie - fra jegersamfunn til økonomisk supermakt" av Arne Kalland
  • "Death Note, Vol. 13 - How to Read" av Tsugumi Ohba
  • "Death Note - v. 6 (Death Note)" av Tsugumi Ohba
  • "Hvordan forstå og bruke en nordmann - en bruksanvisning med feilsøkingsskjema" av Odd Børretzen
  • "Death Note - Volume 5" av Tsugumi Ohba
  • "Vampyren" av John William Polidori