Isfront

den kalde krigen i nord

Gyldendal 2009 Innbundet

Boken handler om Nord-Norges rolle i den kalde krigen. Norge var det eneste Nato-landet i Vest-Europa som grenset til Sovjetunionen. Nord-Norges beliggenhet skapte interesser fra supermaktene. Boken forteller om storpolitikk og hverdagsdrama, fra nedskyting av spionflyet U-2 til prøvesprengning i Novaja Semlja som forurenset melken i Finnmark.

Den kalde krigen var et iskaldt maktspill mellom Sovjetunionen og vestmaktene, i dette dramaet hadde Nord-Norge en viktigere og farligere rolle enn de fleste aner. Isfront er en gyser fra vår nære historie. Geografiens forbannelse hviler over Norges nordlige landsdel: Den sovjetiske nordflåten hadde sin eneste tilgang til Atlanterhavet gjennom havområdene utenfor norskekysten, og den korteste ruta for atombombefly mellom erkefiendene gikk i nord. Nord-Norges beliggenhet skjerpet supermaktenes strategiske interesser for området og satte en selvstendig norsk forsvarspolitikk under press. Jaklin forteller om dobbeltagenter og lyssky etterretning, om kjempebomber og nedskutte spionfly, men han har også et blikk for den kalde krigens kostnader for enkeltmennesker og små samfunn.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205378094

EAN 9788205378094

Omtalt sted Nord-Norge Sovjetunionen

• "Der sirkelen slutter - roman" av Lars Helle
  • "Miraklet ved Litza - Hitlers første nederlag på Østfronten" av Alf R. Jacobsen
  • "Spionfamilien" av Kjell Fjørtoft
  • "Niende april - nazi-Tysklands invasjon av Norge" av Michael Tamelander