Brent jord

1944-1945

heltene, ofrene, de skyldige

Gyldendal 2016 Innbundet

Sterkt, dramatisk og grensesprengende om krigens traumer i Nord-Troms og Finnmark.

Høsten 1944 beordret Adolf Hitler tvangsevakuering av Nord-Troms og Finnmark. Bygninger skulle brennes, infrastruktur raseres, buskap slaktes. 50 000 innbyggere ble tvangsevakuert. 25 000 motsatte seg ordren, ikke alle overlevde vinteren under kummerlige forhold.
Asbjørn Jaklin beskriver de personlige, politiske og militære sidene ved tvangsevakueringen. I Brent jord møter leseren løytnant Alfred Henningsens heroiske kamp mot den tyske overmakten, evakueringssjef Ragnar Hansen, som balanserte mellom nazistenes ordrer og humanitære hensyn, barnehjemsbestyrer Ingertha Horsdal,.som flyktet med 22 barn over fjellet, og Ellen Nora, som døde bare 13 år gammel av difteri og måtte ligge i fjøset over vinteren for å kunne begraves.
Hvordan taklet enkeltpersoner de traumatiske hendelsene i ei tid uten krisepsykiatri? Hva var bakgrunnen for at russerne trakk seg frivillig ut av Øst-Finnmark? Og hvordan kunne den ansvarlige tyske offiseren, generaloberst Lothar Rendulic, gå fri under rettsoppgjøret i Nürnberg? I Brent jord gir Asbjørn Jaklin svarene.
.."Trolig den viktigste boka som blir utgitt i Norge dette året." Solgunn Solli, Altaposten

ISBN13 9788205484290

EAN 9788205484290

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Troms og Finnmark

Mange sterke historier. En fordel å være fra Finnmark angående stedsnavn, beskrivelsene og avstandene i fylket.

Her er min omtale av Brent Jord. En veldig spennende og interessant bok om krigshandlingene i Finnmark og Nord-Troms. Linken fører til min bokblogg.

• "De kom til oss - tvangsevakueringen av Finnmark og Nord-Troms" av Inger Selven Watts
  • "Da freden brøt løs - de første månedene i frihet etter andre verdenskrig" av Trond Risto Nilssen
  • "Med krigen som skygge - barndom i etterkrigstidens Finnmark" av Roger Albrigtsen
  • "Tysklandsbrigaden - til fiendeland for freden" av Geir Stian Ulstein
  • "Hitlers Norge - okkupasjonsmakten 1940-1945" av Berit Nøkleby
  • "Vi kalte dem tyskertøser" av Terje Andreas Pedersen
  • "Norges verste nazister - nordmenn og tyskere i Hitlers tjeneste 1940-45" av Bernt Rougthvedt
  • "Kongens flukt - de dramatiske dagene 9. april - 7. juni 1940" av Lars West Johnsen
  • "Profitørene - de ukjente landssvikerne" av Ola Karlsen
  • "Krigen fra himmelen - fallskjermangrepet mot Dombås april 1940" av Egil Ulateig
  • "Kampen om Narvik - 62 desperate dager" av Asbjørn Jaklin
  • "Skjebnehøst - Nord-Norge 1944" av Alf R. Jacobsen