Svart frost

Vigmostad Bjørke 2012 Innbundet

Botn, Nordland. En mann er drept og drapsmetoden virker uforklarlig. Journalist Alexander Winther skal dekke saken, og som tidligere marinejeger har han sine egne teorier om hva som kan ha skjedd. Bokens handling har rot i faktiske hendelser under annen verdenskrig, krigen på Balkan og dagens Tromsø.

En elghund bjeffer og vil på død og liv ha eieren inn i et nedlagt fjøs i Botn i Nordland. Fjøset ligger like ved en kirkegård for jugoslaviske krigsfanger og tyske soldater. Synet som møter hundeeieren, glemmer han aldri. En mann er drept. Drapsmetoden sjokkerer og virker uforklarlig. Journalist Alexander Winther kommanderes ut fra Nordlys-redaksjonen i Tromsø for å dekke saken. Politiet vet ikke hvem den drepte er. Drapet er lenge et mysterium. Alex, en tidligere marinejeger, har sine egne teorier om hva som kan ha skjedd, og han følger sporene med stor iver. Svart frost er en kriminalroman der handlingen har rot i faktiske hendelser under den andre verdenskrigen, krigen på Balkan og ikke minst dagens Tromsø. Om forfatteren: Asbjørn Jaklin er tromsøværing, journalist i Nordlys og historiker med en rekke dokumentarbøker bak seg. Den mest kjente er Nordfronten - Hitlers skjebneområde. For denne boken ble Jaklin nominert til Brageprisen i 2006. Han er også fembarnsfar, aktiv jeger og friluftsmann. Svart frost er hans første kriminalroman. «Full av nerve, uuttalt informasjon, mystiske karakterer og fin koloritt.» - Torbjørn Ekelund, Dagbladet «Persongalleriet, subtile miljøskildringer.., dialogen og det intrikate plotet, sammen med den virkelighetsnære forankringen i Nord-Norge og Tromsø by, gjør Svart frost til en deilig virkelighetsflukt i det høstmørket. Som formidler får Jaklin terningkast seks.» - Linda Kaspersen, Nordlys «En god bok om bestialitetens moderne historie.» - Sven Egil Omdal, Stavanger Aftenblad

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241907401

EAN 9788241907401

Serie Alexander Winther (1)

Genre Krim

Omtalt tid Etterkrigstiden 1939-1945 2000-tallet

Omtalt sted Nederland Oslo Nordland Troms

En velfungerende krim med gode skildringer, interessante karakterer og en bra historie.

Noen andre som reagerte på den brå slutten av boken?

I "Svart frost" spinner Jaklin handlingen ut ifra faktiske historiske hendelser. En mann blir funnet drept i Botn (Saltdal kommune) ikke langt fra en kirkegård for jugoslaviske krigsfanger som døde/ble drept i løpet av okkupasjonen og hovedpersonen, Alexander Winther (journalist/etterforsker/ex-marinejeger), begynner å grave i saken som peker tilbake til 2. verdenskrig og den kalde krigen, men med tråder helt fram til nåtid. Jaklin gir leseren en god fortelliing som til tider fungerer svært godt med et interessant og spennende tema. Språket flyter bra, men er kanskje en anelse for nøkternt.

Likte godt første halvdel av boken. Siste del og avslutningen var rimelig dårlig. Ikke en spesielt godt skrevet bok.

Starta ganske kjedelig for meg, men etter hvert ble det veldig mye spenning! Ganske bra bok!

Han tok til høyre i rundkjøringen, kjørte ut av Fauske, et av mange veikryss i Nord-Norge som prøver å være by..

Her er en oversikt over bøker jeg har lest, de ligger kronologisk etter lesedato. Jeg prøver å gi terningkast til hver bok jeg har lest, det er en helt subjektiv vurdering!

• "Hvite løgner" av Asbjørn Jaklin
  • "Rød sone" av Asbjørn Jaklin