Invitasjon til mord

av (forfatter) og Jan Christensen (oversetter).

Aschehoug 2001 Heftet

En kunngjøring i en ukeavis meddeler at et mord vil finne sted fredag 29. oktober kl. 18.30 i Little Paddocks. Gamle Miss Blacklocks venner oppfatter annonsen som en invitasjon, og alle møter opp i god tid for å overvære det hele. Men selskapet blir ikke helt som de hadde tenkt seg. Miss Marple bistår det lokale politiet med å løse gåten.

"Et mord vil finne sted fredag 29. oktober kl. 18.30 i Little Paddocks." . slik lyder en oppsiktsvekkende kunngjøring i Chipping Cleghorns ukeavis. Gamle Miss Blacklocks venner oppfatter annonsen som en invitasjon, og alle innfinner seg i god tid for å overvære "mordleken". Men selskapet blir ikke helt som de hadde tenkt seg.

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788203206016

EAN 9788203206016

Serie Christies beste

Filmen fra 2005 er basert på Agatha Christies "A Murder Is Announced" fra 1950. I overgangen fra bok til film har de valgt å fjerne noen sentrale karakterer, noe som gjør at forhold mellom personer i filmen blir endret. For eksempel blir forholdet mellom Miss Hinchcliffe og Miss Murgatroyd romantisert i filmen, noe som jeg ikke fikk inntrykk av i det hele tatt fra boken. Det er også andre romanser i filmen som ikke finner sted i boken.

Les mer på min blogg: http://terningkast.blogspot.com/2011/11/invitasjon-til-mord.html

En typisk "Who did it", en av Agatha Christies bedre...

Miss Marple var omtrent slik Craddock hadde tenkt seg henne, bare enda blidere enn han hadde våget å håpe på. Hun så meget gammel ut, med snehvitt hår, lyserødt, rynket ansikt og snille, uskyldsblå øyne. Den spinkle skikkelsen var helt inntullet i et loddent ullsjal, og hun satt og strikket på et lite babyplagg.

• "Listerdalemysteriet" av Agatha Christie
  • "De dødes advokat" av Agatha Christie