Intuisjonisten

av (forfatter) og Knut Johansen (oversetter).

Kagge 2018 E-bok

En oppsiktsvekkende original fortelling om en ung kvinnes kamp for sin egen integritet i et undertrykkende samfunn.

Colson Whiteheads Den underjordiske jernbanen tok verden med storm i fjor. Nå foreligger hans originale debutroman for første gang på norsk.

Fortellingen om den intuitive heiskontrolløren Lila Mae Watson er en litterær genistrek. I den tenkte byen hun bor i er skyskraperne fremtidens byggverk, og heisene (og kontrollen av dem) svært viktige innretninger. Når en av heisene Lila Mae har ansvar for en dag raser i bakken, blir det snart klart for henne at hun er utsatt for et komplott. Hun har havnet midt i en skitten maktkamp der de beste heiskontrollørene - de som kaller seg intuisjonister - skal svertes, og Lila Mae må begi seg ut i farlig farvann for å renvaske seg selv.

Whiteheads rike språk og slående symbolikk gjør Intuisjonisten til en både spennende og overraskende leseopplevelse.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2018

Omtalt sted USA

Jeg kunne ønske jeg hadde litt mer å gå på før jeg leste boken enn at den er magisk og genial. For jeg brukte mye tid på å få litt mening ut av historien. Det var først når jeg snublet over ordet absurd i en annen anmeldelse at jeg begynt å forstå, og da var jeg nesten ferdig.

Boken er spennende på en sær måte. Komplottet er vanskelig å få tak på, og løsningen ganske så absurd. Samtidig måtte jeg finne ut hva som kom til å skje. Whitehead har utarbeidet flere fabelaktige karakterer som man ønsker å vite skjebnen til.

Man kan, gjennom boken, trekke paralleller til våre samfunn og vår historie. Til rasisme, segregering og kvinneundertrykking. Og jeg tror nok at det var noe av tematikken forfatteren ønsket å belyse. Samtidig forsvant det litt i alt det sære.

Jeg ble ikke videre imponert av Intuisjonisten. Med for mye bruk av sjeldne fremmedord og en absurditet jeg ikke tok med en gang (og jeg føler meg litt dum siden jeg ikke tok den raskt nok), ble dette ikke en skuffelse, men en merkelig leseopplevelse.

Det finnes nok en del lesere som vil like den bedre enn meg, men du er herved advart: nøkkelordene er absurd og sær, sammen med genial og magisk.

For full anmeldelse, se: Edge of a Word: Intuisjonisten

Hadde nok for store forhåpninger til denne mtp boken han fikk Pulitzerprisen for. Dette er debuten, og den var bare rar og håpløs. Ble ikke engasjert på noen måte. Det hele var diffust og uforståelig.

• "Bjørneham" av James A. McLaughlin
  • "Den siste vostjakeren" av Diego Marani