Thoron

jenta fra den grønne øya

Vikinga media 2019 Innbundet

Thoron vokser opp hos sin hedenske mormor på den irske landsbygda. Lenge er hun uvitende om at hun er datter av den norske kongen, Håkon Håkonsson. Som 14-åring seiler hun over havet og møter sin norske familie akkurat idet kampen om kongemakten går inn i den siste dramatiske fasen.
Selv må Thoron slåss for kjærligheten, for friheten, for å leve slik hun vil. Samtidig hviler en tung arv på hennes skuldre. Det er noe hun må gjøre for å få sjelefred, noe som strider mot alt hennes far står for.
Bli med på en reise til 1200-tallet. Aldri har landet vært så stort, rikt og mektig. Men det er mennene som rår.

Forlag Vikinga media

Serie Frøyas døtre (2)

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1200-tallet

Omtalt sted Norge

Norgeshistorien er fullskrevet av menn. Av menn som førte krig. Menn som hersket. Menn som oppdaget. Kvinnene fikk sjelden slik omtale, og i hver fall ikke etter at kristendommen kom. Så hvordan var det å være kvinne i slike tider?

Thoron er spennende, informasjonsrik og full av jentemot, eller kvinnestyrke om du vil. Her blandes historisk fakta med fri diktning og gir et innblikk i hvordan livet var i Norge på 1200-tallet.

Det er lett å glemme at det gjennom historien alltid har vært sterke kvinner som har kjempet mot et mannsdominert samfunn. Kvinner som nektet, eller i hvert fall kjempet mot, de rollene samfunnet tvang dem inn i. Og vi trenger bøker, som Thoron, til å minne oss på våre formødres kamp. Som viser oss hvorfor vi kjemper videre for et likestilt samfunn og hvorfor vi ikke skal gi oss.

Og for de som ikke er like opptatt av kvinnekampen, er Thoron en spennende roman satt til en spennende tid i Norges historie. Det er absolutt en bok verdt å få med seg.

For full anmeldelse, se: Edge of a Word: Thoron, jenta fra den grønne øya

• "Sekten som gjenoppsto" av Mariette Lindstein
  • "Jeg vet meg et land" av Victoria Bø
  • "Døtre av Norge" av Gunhild M. Haugnes
  • "Kvinnen ved jordas kant - en saga om Frøydis Eiriksdatter" av Gunhild M. Haugnes
  • "Intuisjonisten" av Colson Whitehead
  • "Under udalatrærne" av Chinelo Okparanta