Ida og Emil fra Lønneberget

av (forfatter), Björn Berg (illustratør) og Jo Tenfjord (oversetter).

Cappelen Damm 2009 Innbundet

Boka inneholder tre kjente fortellinger: Da Ida også ville i snekkerbua, Emils spell nr. 325 og Ikkeno' knussel, sa Emil fra Lønneberget.

Katthult i Lønneberget er et trivelig sted, det sier alle. Til og med i snekkerbua er det trivelig, der Emil så ofte må sitte for sine spell. Vesle Ida vil at Emil skal lære henne å gjøre spell. Men det går ikke, sier Emil. Spell, de bare blir til.

I denne bildeboksamlingen med Björn Bergs fantastiske fargeillustrasjoner, inngår tre historier om Emil og Ida: Da Ida også ville i snekkerbua, Emils spell nr 325 og Ikkeno'knussel, sa Emil fra Lønneberget

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788202293192

EAN 9788202293192

Omtalt sted Sverige

Jeg liker veldig hvordan boken omhandler alle hovedpersonene. og att boken har en bra slutt

Hun er så nøye på det, sa Alfred. - Den som gifter seg med henne, får ikke en rolig stund i hele sitt jordeliv. - Ja, det blir vel du det, sa Emil. Alfred tidde og tenkte etter. - Nei, ser du, det blir nok ikke det, sa han til slutt. - Jeg tør ikke. Men jeg tør ikke si det til henne heller.

Når to gutter av just og nøyaktig samme slaget treffes for første gang, så er det akkurat som om et lys blir tent i øynene på dem.

Det blir mange barnebøker iløpet av et år, og her er noen av "litjens" favoritter i 2010. Kanskje lista kan brukes som inspirasjon i disse julegavetider? Bøkene står i tilfeldig rekkefølge.

Jeg fikk spørsmål fra en god venn om å hjelpe til med å sette opp en dåpsgave til et tvillingpar (fra to fadderpar). Bøkene skal fungere som en litterær skattekiste og skal følge barna i deres første år. Listen er satt opp med hjelp fra tips fra andre bokelskere, meg selv, og spesifikke ønske fra fadderne. Samlingen består av 30 bøker og koster rundt 5000 kr samlet. Den store barnesangboka var ment å være med, men den har foreldrene fra før.

To ulver, en katt, en gris, noen leoparder og et dyr som man har brukt to tusen år på å diskutere hva er.

Bøker av Astrid Lindgren

Bøker av Astrid Lindgren