Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Dette er en innføring i klassisk retorikk, talekunsten hos grekerne og romerne i oldtiden. Boken gir en fremstilling av retorikken som regelverk, som fag, som dannelsesfaktor og som kulturfenomen. Forfatteren behandler retorikken i forhold til temaer som kommunikasjon, språk, pedagogikk, argumentasjon og etikk. Slik fyller boken to funksjoner; det er den antikke retorikken som er emnet, men forfatteren viser også hvordan retorikkens innsikt og synsvinkler er aktuelle i dag. Har stikkord- og kilderegister, samt litteraturliste.
Omtale fra forlaget
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 1995
Format Heftet
ISBN13 9788200219699
EAN 9788200219699
Språk Bokmål
Sider 360
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketQuintilian legger avgjørende vekt på lærernes karakter og vandel. De må verken selv ha laster eller tåle dem hos andre. De må ha faderlig omsorg for elevene. Strengheten skal ikke være tverr, for det skaper hat, og omgjengeligheten ikke for slapp, for det vekker forarkt. Lærere skal gjerne svare på spørsmål, og selv uteske dem som ikke spør. Han skal verken være påholden eller ødsel med ros, for det første kan frata elevene arbeidslysten, det andre kan gjøre dem innbilske. 'Læreren skal ikke tale slik at at han tilpasser seg elevenes standard, men eleven slik at han tilpasser seg lærerens' (Q II.2.13).
20 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket**
**