Søren Kierkegaard

den fromme spotteren

Press 2013 Innbundet

Berg Eriksens nye bok er en av de mest omfattende presentasjoner av Kierkegaard skrevet av en norsk forfatter. Boken forsøker å tegne et bilde av den skikkelsen som inspirerte både Henrik Ibsen, Franz Kafka, Martin Heidegger og eksistensialistene i det 20. århundre. Kierkegaard er en av de få nordiske forfattere som idag virkelig tilhører verdenslitteraturen. Vi har fordelen av å lese ham på grunnspråket, fordi Norge og Danmark fremdeles hadde en felleskultur i 1813. Fremstillingen har et hovedfokus på Kierkegaards selvforståelse som forfatter, fordi de sentrale tankene hans omkring selvet og "den enkelte" på mange måter er utmyntet i refleksjonene omkring hva han faktisk gjør. Det er et forfatterskap som vesentlig dreier seg om "Digteren" selv og den særegne forfatterrollen som Kierkegaard mot slutten av sitt liv mener han har fått tildelt av "Styrelsen". Han har en kallsbevissthet og en selvbevissthet som strutter. "Jeg veed meget godt, at jeg i dette Øieblik er det meest begavede Hoved blandt alle Yngre..."

Forlag Press

Utgivelsesår 2013

Omtalt sted Danmark

Omtalt person Søren Kierkegaard

Uthevet tekst

• "Henri Bergsons filosofi - betydning og aktualitet" av Hans Kolstad
  • "Arne Næss" av Inga Bostad
  • "Forfatterne møter Kierkegaard" av Thor Arvid Dyrerud
  • "Tiden og den frie vilje - en undersøkelse av de umiddelbare indre kjensgjerninger" av Henri Bergson
  • "En avhandling om menneskets natur" av David Hume
  • "Filosofi og vitenskap - fra renessansen til vår egen tid" av Guttorm Fløistad
  • "Augustin - det urolige hjertet" av Trond Berg Eriksen
  • "Darwins verden" av Dag O. Hessen
  • "Retorisk leksikon" av Tormod Eide
  • "Dom Casmurro" av Machado de Assis
  • "Hva skjer i Nord-Norge?" av Morten Andreas Strøksnes
  • "Retorikk i vår tid - en innføring i moderne retorisk teori" av Jens E. Kjeldsen