Augustin

det urolige hjertet

Universitetsforlaget 2000 Heftet

Augustins enestående syntese av gresk, bibelsk og romersk tradisjon er nøkkelen til svært mye av det vi i dag kaller europeisk idéhistorie. Mens Romerriket beveget seg stadig nærmere undergangen, utformet den afrikanske biskopen et tankeunivers som skulle bli bestemmende for den europeiske kulturen. Denne boka er en innføring i Augustins tenkning og virkningshistorie, og gir et bilde av en dramatisk historisk epoke. Med tidstavle, Augustins bibliografi og register.

I mer enn tusen år har Augustin hatt en trofast, liten gjeng av ordensbrødre som har reklamert for ham. I år 2000 er interessen for ham stigende. Tenkeren Augustin synes å sprenge sine kirkelige lenker og siteres like hyppig av språkfilosofer, retorikkhistorikere, estetikere og psykologer. Også de siste tiårenes økumeniske interesse har kommet Augustin til gode. Han er den eneste av Kirkens tidligere representanter som er like populær i den katolske som i den protestantiske og reformerte leiren. Augustins mystikk slår dessuten en bro mellom vestlig og østlig kristendom. Han kan i særlig grad leses som en forløper for moderne, religiøse individualister. Martin Luther var som kjent augustinermunk . før han ble Luther. Augustin er den første som beskriver uroen som menneskets lodd og grunnvilkår. Menneskene skal rette sine blikk oppover og løfte sine hjerter mot Herren. Helt til vi ser skaperen ansikt til ansikt, . vil våre hjerter være urolige.. Uroen bekrefter at vi oppholder oss hjemmefra og er her nede på gjennomreise. Dette er den første norske introduksjon til Augustin.

Forlag Universitetsforlaget

• "Fyrsten" av Niccolò Machiavelli
  • "Vita brevis - Floria Aemilias brev til Aurel Augustin" av Jostein Gaarder
  • "Berge - roman" av Jan Kjærstad
  • "Livsfilosofi - et personlig bidrag om følelser og fornuft" av Arne Næss
  • "Shakespeares Hamlet" av Oscar K.