Hyllest til gudinnen

visjon og tilbedelse av hinduismens store gudinne

Emilia 2007 Heftet

I hinduismen kan guddommen godt være av hunkjønn, og boka inneholder både et essay om gudinnen i hinduismen og en oversettelse av hinduismens viktigste tekst for tilbedelse av gudinnen, Devi-Mahatmya eller Hyllest til gudinnen.

Hyllest til Gudinnen inneholder et essay om Gudinnen i hinduismen og en oversettelse av denne religionens viktigste gudinnetekst. Hinduismen er den eneste av verdensreligionene som i sin klassiske utforming, så vel som i samtidens, har dominerende gudinnetradisjoner. Disse tradisjonene går flere tusen år tilbake i tid. Monoteistiske forestillinger om Gudinnen som den ene ytterste guddommelige virkelighet går tilbake til 500-tallet v.t. og teksten Devi-Mahatmya. Teksten hadde avgjørende betydning for at den store Gudinnen ble en vedvarende størrelse i Indias religiøse liv, og er en av de viktigste religiøse tekster i hinduismen også i våre dager. Boken inneholder en oversettelse av denne teksten i sin helhet. Interessen i vår tid for Gud som kvinnelig eller et gudsbegrep som overstiger kjønnsdualismen, har gjort hinduismens forestillinger om Gudinnen relevante langt utover Indias og hinduismens grenser. Denne boken henvender seg derfor ikke bare til mennesker med interesse for religioner i India og Sør-Asia, men også til alle som er opptatt av Gudinnen. Knut A. Jacobsen er professor i religionsvitenskap ved Universitetet i Bergen. Jacobsen er spesialist på religioner i India og på indiske religioner i diaspora. Han har tidligere utgitt en rekke bøker om hinduismen, buddhismen, sikhismen og indiske yogatradisjoner.

Forlag Emilia

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788274191174

EAN 9788274191174

• "Spis elsk lev - en personlig resise gjennom Italia, India og Indonesia" av Elizabeth Gilbert
  • "Stolthet og fordom" av Jane Austen
  • "Pan - av løjtnant Thomas Glahns papirer" av Knut Hamsun