Hvit gudinne

spenningsroman

Lyst forlag 2015 Innbundet

"Hvit gudinne" er en kontrastfylt roman, full av både kjærlighet og grusomheter. Vi møter Roland Gregersen, en vellykket foredragsholder i slutten av 30-årene, som er bosatt med kone og to tvillingssønner i Sandefjord. Vi møter også Irma, en sterk og selvstendig kvinne som lykkes i det meste, og vi møter alle de tilsynelatende vellykkede venninnne hennes. Men bak fasaden er ting slett ikke like rosenrødt. Der skjuler det seg utroskap, bedrageri, sykdom, underslag og drap. Roland og Irma er to sterke personligheter, og når de møtes får det skjeb- nesvangre følger for dem begge.

Forlag Lyst forlag

Utgivelsesår 2015

Genre Spenning

Omtalt sted Sandefjord

Kristin Remøe "Hvit Gudinne"

I romanen «Hvit gudinne» møter vi Roland Gregersen, en vellykket foredragsholder i slutten av 30-årene, som er bosatt sammen med sin kone og to små tvillingssønner i Sandefjord.
Vi møter også Irma, en sterk og selvstendig kvinne som lykkes i det meste, og alle de tilsynelatende vellykkede venninnene hennes.
Men bak den vellykkede fasaden er ting slett ikke like rosenrødt. For bak fasaden skjuler det seg utroskap. Sykdom. Bedrageri og underslag. Og drap …
Heller ikke Roland er den sjarmerende mannen han gir seg ut for å være, og når Irma og Roland møtes får dette skjebnesvangre konsekvenser for dem begge. Men kan hun være hans hvite gudinne?

«Hvit gudinne» er Kristin Remøes andre bok. Før denne har hun gitt ut novellesamlingen «Kjærlighetssmykket" og nylig kom hun med bok nr. 3, spenningsromanen «Gullkrabbene», en bok jeg likte.
«Hvit Gudinne» er en blanding av spenningsroman og psykologisk thriller. Utad virker det som om begge hovedpersonene, Irma og Roland, har vellykkede liv. Men alt er ikke som det skal være. Roland er ikke den sjarmerende mannen han utgir seg for. Farmoren hans dør, og nå er han på jakt etter sin nye, Hvite gudinne. Vil han finne henne?
Irma er på evig jakt etter den store kjærligheten. Vil hun få oppleve den?
Når de to møtes får det store konsekvenser for dem begge. Boken inneholder både utroskap, sykdom, bedrageri, underslag og drap. Vi får sett hva som kan foregå i menneskesinnet, og vi får selvfølgelig drap ... Boka er bra skrevet med gode personskildringer som gjør at en føler en blir kjent med personene. Forfatteren har klart å lage en bok der en hele tiden sitter og lurer på hva som skal skje, om alt er så perfekt som det ser ut som. Romanen begynner ganske rolig, men tar seg opp etter hvert og blir vanskelig å legge fra seg før den er lest ut.
Det er absolutt ei leseverdig bok, og mye av det som skjer i boka kunne dessverre også skjedd i virkeligheten. Dette er en annerledes spenningsroman, og etter å ha lest mye krim de siste ukene, var det greit med noe annet, men boka vil nok passe for krimelskere også.
Boka er fra egen bokhylle.
Terningkast 4

Denne boken har det meste, vi kan lese om alt fra utroskap, sykdom, bedrageri, underslag og dop til vennskap og kjærlighet. Boken begynner litt rolig og til tider kanskje litt kjedelig, men jeg liker det jeg leser og føler at jeg blir underholdt. Boken tar seg opp etter hvert, og det blir flere scener med mye spenning. Jeg vil ikke si at dette er en direkte krimbok med mye spenning og mystikk, jeg vil heller kalle det en fin kombinasjon av krim og chick-litt. Jeg liker begge de sjangrene og boken passer derfor godt til min lesesmak. Men er du en skikkelig krimentusiast tror jeg nok du vil bli litt skuffet over denne boka.

Jeg har kommet over en leseutfordring for 2015 og skal prøve å lese så mange som mulig:

- En bok på mer enn 500 sider
- En romantisk klassiker
- En bok som det har blitt laget film av
- En bok som ble publisert i år
- En bok med et nummer i tittelen
- En bok skrevet av noen under 30
- En bok med ikke-menneskelige karakterer
- En morsom bok
- En bok skrevet av en kvinnelig forfatter
- Et mysterium eller en thriller
- En bok hvor tittelen kun er ett ord
- En novellesamling
- En bok hvor handlingen foregår i et annet land
- En bok som ikke er fiksjon
- En populær forfatters første bok
- En bok fra en forfatter du elsker som du enda ikke har lest
- En bok en venn har anbefalt deg
- En bok som har vunnet en Pulitzer Prize
- En bok basert på en sann historie
- En bok fra bunnen av leselista di
- En bok moren din elsker
- En bok som skremmer deg
- En bok som er over 100 år gammel
- En bok du velger å lese kun ut i fra coveret
- En bok du egentlig skulle ha lest i løpet av skolegangen, men aldri fikk lest
- En biografi
- En bok som du fullfører på en dag
- En bok med antonymer i tittelen
- En bok hvor handlingen foregår et sted du alltid har ønsket å dra til
- En bok som ble utgitt året du ble født
- En bok som har fått dårlig omtale
- En trilogi
- En bok fra barndommen din
- En bok med et trekantdrama
- En bok satt til fremtiden
- En bok hvor handlingen foregår på en videregående skole
- En bok med en farge i tittelen
- En bok som fikk deg til å gråte
- En bok med magi
- En tegnet roman
- En bok av en forfatter du aldri har lest noe av
- En bok du eier, men aldri har lest
- En bok hvor handlingen foregår i hjembyen
- En bok med et annet originalspråk
- En bok satt til juletider
- En bok skrevet av en forfatter med samme initialer som deg
- Et skuespill
- En bannlyst bok
- En bok som er basert på, eller har blitt til en TV-serie
- En bok som ble påbegynt, men som du aldri leste ferdig

• "Judaskysset - kriminalroman" av Eirik Husby Sæther
  • "På overflaten flyter vannliljene - kriminalroman" av Frode Eie Larsen