Hverdagsfilosofi

velg ditt eget liv

Orion 2000 Innbundet

Dette er ei bok for søkende mennesker som ønsker innsikt i sin egen tilværelse. I en serie betraktninger deler forfatteren sin innsikt, forundring, tvil og sine erkjennelser med leseren, hele tida med henvisning til filosofien. I tillegg til de sentrale filosofiske emnene, tar han opp spørsmål som sannhet, familieverdier, materialisme, ondkap, forbrytelse og straff og frihet.

Dette er en bok for alle søkende mennesker som ønsker innsikt i sin egen tilværelse - mennesker som ikke er ute etter raske patentløsninger, men som vil ha inspirasjon til å tenke selv og komme til egne erkjennelser.
Boken starter med et grunnleggende spørsmål: - Hvorfor oppfører menneskene seg mot hverandre som de gjør? Egil Foss Iversen går så til filosofene for å finne hjel og inspirasjon til å finne svaret. Spesielt til de eksistensialistiske filosofene, og i særdeleshet til Søren Kierkegaard. Og forfatteren tar oss lesere med på ferden. I en serie med betraktninger deler han sin innsikt, sin forundring, sin tvil og sine erkjennelser med oss - hele tiden med henvisning til filosofien.
I tillegg til de sentrale filosofiske emnene, tar Egil Foss Iversen opp sentrale spørsmål om sannhet, familieverdier, materielisme, ondskap, forbrytelse og straff, ledelse og bedriftsmoral. Boken handler om mennekenes frihet, deres frie valg, deres handlinger og om ansvaret for disse handlingene. Og den handler om hvilken betydelig rolle angsten spiller i vår tilværelse.
Du kan lære deg til å anvende filosofien til noe nyttig i ditt eget liv. Boken er en veiviser mot dette målet.

Forlag Orion

Utgivelsesår 2000