Hvad er livet?

satirekunstneren Theodor Kittelsen

av (forfatter), Frode Sandvik (redaktør) og Th. Kittelsen (illustratør).

Bergen kunstmuseum og No Comprendo Press 2011 Heftet

Boken inneholder et utvalg av Kittelsens humoristiske tegninger. Den ble utgitt i forbindelse med utstillingen Th. Kittelsen - Har dyrene sjel?, som ble vist 25. november 2011 til 19. februar 2012 i Bergen kunstmuseum.

"
"Hvad er livet?"
" viser den samfunnsatiriske siden til Theodor Kittelsen. Inneholder bl.a. "
"Hundemordet"
", "
"Har Dyrene Sjæl?"
" og "
"Fra Livet i de smaa Forholde"
". Artikler ved Frode Sandvik og John David Nielsen

Forlag Bergen kunstmuseum No Comprendo Press

Genre Humor

Hvad er Livet er hva Theodor Kittelsens bilder og tekst forteller om i denne utvidete utstillingskatalogen. Dette er humor og satire på høyeste nivå! Og her får vi gjennomgå. Smålighet, grådighet, hovmod, sjalusi, men også ømhet, fortrolighet og kjærlighet - de fleste sider ved det å være mennesker gir Kittelsen til beste. Gjerne i insekters, dyrs og andre kryps skikkelser.

Serien Har dyrene Sjæl? fra 1893 er et absolutt høydepunkt. Et galleri av de underligste skikkelser, frosker, padder, skarnbasser, gresshopper, mus, m.fl. Uttrykksfulle, skremmende, lattervekkende og ikke uten sjarm. Disse, og andre Kittelsenbilder hørte til min barndoms underholdning. Spesielt var jeg fasinert av En Døgnflues endelikt. To ufyselige og utspekulerte rotter har satt opp en dødelig felle for en lystig og troskyldig døgnflue. Jeg kunne ikke se meg mett.

Jeg må også nevne En Kamel der er gaaet gennom et Naaløje. Litt av et syn!

Kittelsen har selv skrevet teksten til noen av bildeseriene. Andre er illustrasjoner til andres tekst, blant annet Homers Krigen mellom froskene og musene. Så herlig grusomt! Og de greske gudene som holder med froskene da...

Bildene henger for tiden i Bergen Kunstmuseum. Hadde jeg hatt mulighet, hadde jeg dratt umiddelbart. Nå kan jeg bare kose meg, igjen og igjen, med disse tegningene, oppdage stadig nye detaljer og hentydninger.

• "Pippi Langstrømpe går om bord" av Astrid Lindgren
  • "Det usynlige barnet og andre fortellinger" av Tove Jansson