Hva kan jeg fortelle deg om Asperger syndrom?

en guide for venner og familie

av (forfatter), Jane Telford (illustratør), Svanhild Marie Larsen (oversetter) og Nils Kaland (oversetter).

Kommuneforl. 2007 Heftet

Boken handler om hvordan det er å ha Asberger syndrom, og om hvordan hverdagen kan gjøres lettere for de som har syndromet og for de pårørende. Boken gir blant annet svar på hvorfor det er vanskeligere for barn med Asberger å utvikle vennskap, og hvorfor man ikke skal bruke ironi når man snakker til noen med syndromet. Med litteraturliste og oversikt over websider og organisasjoner.

Boka handler om hvordan det er å leve med Asperger syndrom - både for den som har det, for pårørende og nettverket rundt. Hvorfor er det vanskelig for barn med Aspberger syndrom å utvikle vennskap? Og hvorfor kan det være utfordrende for en med Aspberger syndrom å være sammen med flere i en gruppe? Hvorfor skal du tenke over hvordan du bruker billedlige uttrykk og ironiske bemerkninger når du snakker med en som har Aspberger syndrom? Disse er blant spørsmålene du får svar på i denne boken. Boka er lett å lese og av høy faglig kvalitet. Den kan brukes som en fellesskapsbok for voksne og barn. Teksten er enkel nok til at barn fra 7 til 15 år også kan lese den på egen hånd. Alle som jobber med barn i ulike sammenhenger vil ha stor nytte av boka.

Forlag Kommuneforl.

Utgivelsesår 2007

Serie Hva kan jeg fortelle deg om?

• "Kjære Gabriel - et brev" av Halfdan W. Freihow
  • "Mysteriet mamma" av Trude Lorentzen
  • "Hvorfor hopper jeg" av Naoki Higashida
  • "Doktor Proktor og verdens undergang. Kanskje" av Jo Nesbø
  • "Vaffelhjarte - Lena og eg i Knert-Mathilde" av Maria Parr
  • "Den rettferdige - roman" av Helene Uri
  • "The casual vacancy" av J.K. Rowling
  • "Moro-vers" av André Bjerke
  • "Løven, heksa og klesskapet - en filmbildebok" av Kate Egan
  • "Den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans" av Werner Holzwarth
  • "Bienes historie - roman" av Maja Lunde
  • "La den rette komme inn - roman" av John Ajvide Lindqvist