Hva er feminisme

Universitetsforlaget 2009 Heftet

Boken tar for seg de viktigste feministiske retningene og diskuterer dem i lys av aktuelle politiske tema. Forfatteren viser hvordan kjønnsurettferdighet arter seg og hvordan feminister forklarer den. Har litteraturliste og register.

Hva er egentlig feminisme? Hva er feminismens rolle i dag? Hva vil det si å være feminist?
Alle feminister ønsker likestilling mellom kjønnene, men de er ikke nødvendigvis enige i spørsmål om hijab, likelønn, porno og permisjon. hva er FEMINISME er en oversiktlig, kritisk og engasjerende introduksjon til et mangfoldig fenomen. Forfatteren viser hvordan kjønnsurettferdighet arter seg og hvordan feminister forklarer den. Hun tar for seg de viktigste feministiske retningene og diskuterer dem i lys av aktuelle politiske tema. Feminismen har revolusjonert kvinners stilling i moderne demokratier, men mange kamper gjenstår. Hvordan skal fremtidens feminister lykkes? Cathrine Holst staker ut veier videre.

Forlag Universitetsforlaget

• "Hva er religion" av Ingvild Sælid Gilhus
  • "Hva er makt" av Fredrik Engelstad
  • "Det norske samfunn" av Ivar Frønes
  • "Hva er kreativitet" av Geir Kaufmann
  • "Historie, forståelse og fortolkning - innføring i de historisk-filosofiske fags fremvekst og arbeidsmåter" av Thomas Krogh
  • "Kvinnereisen - møter med feminismens tenkere" av Birgitte Huitfeldt Midttun
  • "Islam - tradisjon, fundamentalisme og reform" av Kari Vogt