Hun er der hele tiden

Oktober 2012 Innbundet

Axel løper over gata for å rekke en begravelse. Jenta som løper rett bak han blir påkjørt. I det ambulansen kommer forlater Axel ulykkesstedet. Axel blir nødt til å finne igjen jenta som han har sett ligge i blod og snø på gata. I tillegg handler romanen om hvordan et kjærlighetsforhold oppstår mellom Axel og Maren, og om hvordan noe truende etter hvert tvinger seg inn mellom dem. En roman om tilstedeværelse, unnfallenhet, lidenskap og tap.

En ung mann løper over gata på rødt lys, han skal rekke en bisettelse. Jenta bak ham følger ut i krysset etter ham og blir truffet av en bil. Idet ambulansen ankommer, setter han seg i en taxi og forsvinner derfra. Hun er der hele tiden er fortellingen om en ulykke - studenten Axel som må finne igjen jenta han har sett ligge i blod og snø på gata. Romanen er en også en kjærlighetsfortelling - om Axel og Maren med den fine, dinglende hestehalen, om hvordan det blir de to, og om hvordan noe annet og truende gradvis tvinger seg inn mellom dem. Og endelig er romanen et forsøk på å spore opp en som ikke ble sett før det var for sent - Axels studievenn Fredrik som har tatt livet sitt og som etterlot et brev som ikke lar seg glemme. Hun er der hele tiden er en fortettet og febril historie om tilstedeværelse og unnfallenhet, om bejaende lidenskap og nagende mistenksomhet, om tap og fornektelse.

Forlag Oktober

En naturlig død kan komme brått og bakfra, som et batongslag mot hodet. Et hjerteinfarkt idet man kikker på klokka og sekundet etter siger sammen på fortauet. Så overrumplende at det ikke er til å tro, nærmest en spøk. Eller den kommer forfra, døden, som et sjokk. En kald og klar diagnose fra legen. Og når sykdomsforløpet går mot slutten, er man gjerne så avkreftet at man kan dø, helt stille, med den nærmeste familien rundt senga.

• "Avtrykk - roman" av Geirdis Bjørlo
  • "Fjøset - roman" av Kristin Friis