Barnejegeren

Aschehoug 2005 Innbundet

Barnepsykologen Ida lever med en foruroligende følelse av at verden er i ferd med å gli fra henne. Da en jente i åtteårsalderen blir meldt savnet i fjellet, reflekterer Ida, under letingen, over hva denne jenta, og de andre barna hun arbeider med, bærer på. Hva det er de ikke vil, eller kan, kommunisere på de voksnes premisser. Ida har en voksen datter som er rusmisbruker og som hun ikke klarer å få kontakt med. Hennes forsøk på å forstå og å nå fram til datteren har en videre betydning også for hennes møte med andre. Gjennom disse møtene belyser romanen dype språkløse områder i vår tids livsfølelse.

Ida er barnepsykolog og lever med en urovekkende følelse av at verden er i ferd med å gli unna for henne. En dag blir en jente i åtteårsalderen meldt savnet under en klasseutflukt til fjellet. Mens letingen pågår, reflekterer Ida over hva denne jenta, og de andre barna hun arbeider med, bærer på. Hva er det de ikke vil, eller kan, kommunisere på de voksnes premisser? Hun kjenner et intenst ønske om å gripe fatt i dette, som hun aner også er til stede i hennes eget liv.
I Lindstrøms klare, intense språk blir romanen en undersøkelse av den nummenheten som preger vår tids livsfølelse og av kommunikasjonen mellom barn og foreldre - og mellom den indre og ytre verden hos den enkelte.
Merethe Lindstrøm har siden debuten i 1983 gitt ut romaner, novellesamlinger og en barnebok.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203190476

EAN 9788203190476

Lindstrøm har en magisk penn. Denne boken er sterk. Les den!

Handlingsmessig var ikke denne boka helt i min gate, men språket og måten boken maner til refleksjoner, gjorde at jeg ble drevet gjennom boka og endte opp med å være temmelig fornøyd med den. Les hele min omtale på ritaleser.com

• "Ingenting om mørket - roman" av Merethe Lindstrøm
  • "Gutten i kjelleren" av Katherine Marsh
  • "Natthjem - roman" av Merethe Lindstrøm
  • "Jeg kjenner dette huset - noveller" av Merethe Lindstrøm
  • "Hjartet er ingen logrande hund - roman" av Laura Djupvik
  • "Den usynlige krigen - historien om Eva - og vold mot kvinner og barn i norske hjem" av Jon Gangdal
  • "Anna+framtid søk" av Anne Ch. Østby
  • "Juni, juli, august" av Mari Ulset